آرشیو سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۳۸
جهان
۷

حوثی ها 350 اسیر جنگی را آزاد کردند

گامی برای آتش بس

کمیته اسرای حوثی های یمن اعلام کرد که این جنبش در راستای توافق صلح استکهلم روز گذشته 350 اسیر از جمله سه تبعه سعودی را آزاد کرده است. به گزارش پایگاه المسیره، عبدالقادر مرتضی، رئیس این کمیته در کنفرانس خبری در صنعا اعلام کرد که این اسرا تحت نظارت سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ آزاد شده اند.

او گفت می خواهیم در این مرحله همه اسرای نجات یافته از زندان ذمار که در جریان حملات هوایی ائتلاف عربی ضد یمن در اوایل ماه سپتامبر جاری هدف قرار گرفته بود، آزاد شوند. مرتضی اضافه کرد که کمیته بین المللی صلیب سرخ اسرا را به کشورشان منتقل خواهد کرد.

ائتلاف عربی ضد یمن در اوایل سپتامبر پایگاهی را هدف حمله قرار داد که بعدها مشخص شد مرکز نگهداری اسرا بوده است. صلیب سرخ اعلام کرد در این حمله ائتلاف عربی در استان ذمار یمن 130 نفر که در زندان نگهداری اسرای وابسته به نیروهای حوثی بودند، کشته شدند.

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی گفت: عربستان می داند در صورت عدم موافقت با پیشنهاد آتش بس، حملات آینده یمنی ها بسیار دردآور خواهد بود، به همین دلیل، چاره ای جز موافقت با طرح مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن ندارد. رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود: حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به صورت مشروط متوقف می کنیم و امیدواریم این اقدام با پاسخ (مثبت) ائتلاف سعودی همراه باشد. روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، عربستان سعودی با آتش بس جزئی در یمن موافقت کرده اما دولت نجات ملی یمن خواستار آتش بس کامل است. بعد از این بود که  یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این گروه در عملیات «نصر من الله» در منطقه نجران، هزاران نیرو را به اسارت خود درآوردند و یک روز بعد از آن، حوثی ها تصاویری از عملیات خود در خاک عربستان را منتشر کردند. به گفته سریع، در این عملیات بیش از 500 نفر از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند اما تاکنون مقامات سعودی این خبر را رد یا تکذیب نکرده اند.