آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۹۶۰۸
صفحه اول
۱
سرمقاله

دوران گذار از فتنه اقتصادی فرا رسیده است

محسن پیرهادی

رهبر معظم انقلاب، همواره بر ضرورت دستیابی کشور به قله های پیشرفت علمی تاکید کرده و دانشگاهیان و پژوهشگران را به پیمودن پرشتاب تر این مسیر، رهنمون شده اند. دیدار روز گذشته ایشان با دو هزار نفر از نخبگان، حاوی نکات قابل تاملی است:

1. بهترین راه گذار از فتنه و موثرترین راه مواجهه با آن، تثبیت این گزاره است که فتنه، با تمام سروصدا و قیل وقالش در برابر عظمت ملت و ظرفیت کشور، کوچک و ناچیز است. راه حل هم، تصویر افق های پیش رو و امید به آینده درخشانی است که در انتظار ماست. به خاطر بیاوریم که مقام معظم رهبری، در فروردین 89 که چند ماه پیش از آن، کشور دچار فتنه سیاسی و امنیتی بزرگی شده بود، نام سال را «همت و کار مضاعف» نهادند و عملا با این انتخاب، گذار از فتنه را کلید زده و مردم را متوجه افق های پیش رو و ضروریات پیشرفت کشور کردند. اگر از مجموع رخدادهای اقتصادی سال های گذشته، اعم از شدیدترین تحریم های خارجی و برخی ناکارآمدی ها و فسادهای داخلی به فتنه اقتصادی تعبیر کنیم، بهترین راه مقابله با این فتنه، نمایش هر چه بیشتر ظرفیت های کشور و ایجاد بستری است که در آن، گذار از این وضعیت اقتصادی محتمل و مقدر باشد. دیدارهای پیاپی مقام معظم رهبری با نخبگان و بازدید از نمایشگاه های فناورانه و تاکید بر ضرورت توجه به جوانان نخبه در اغلب مناسبت ها، بی تردید نشان از پایان دوران تاثیرگذاری فتنه اقتصادی و نزدیکی به ساحل آرامش و امنیت اقتصادی است.

2. لازمه تحقق هدف پیش گفته، قطع امید از هرگونه کمک خارجی است. باید با دنیا تعامل کرد، اما نه به آن ها امید بست و نه معطل آن ها ماند. ماحصل چنین تفکری همان است که رهبری چندی پیش بر آن تاکید کردند: «به واسطه دل بریدن مسئولان و ملت از بیگانگان، کشور در حال جوشش از درون است.» ناامیدی به بیگانگان، یکی از دو بال پرواز است و اگر با خوش بینی و امیدواری به آینده روشن این مرزوبوم همراه نشود، به مقصود نخواهد رسید.

3. رشد علمی، تنها معطوف به حوزه های صنعتی، مهندسی و پزشکی نیست و قطعا، علوم انسانی در اولویت است. رشد تکنولوژیک و ضعف در علوم انسانی، تصویری کاریکاتوری از اندام علمی کشور می سازد. درحالی که «حضور نخبگان جوان در عرصه ی علوم انسانی موجب می شود پرورش اندام علمی کشور به صورت متناسب صورت گیرد، نه اینکه یک بخش فوق العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و کم جان.»

4. یکی از پیشنهادهای رهبر معظم انقلاب به نخبگان، فعال شدن در حوزه دیپلماسی عمومی و گردآوردن دانشمندان و محققان «ایران فرهنگی بزرگ»، منطقه غرب آسیا، محور مقاومت و حتی گردآوری نخبگان حق جوی عالم در همه ی کشورها ازجمله آمریکا و اروپاست. ما همان طور که در برابر تهدید نظامی، تهدید می کنیم و اگر یک ضربه بخوریم، ده ضربه وارد می کنیم، در حوزه تحریم های علمی نیز، نیازمند رویکردهای مقتدرانه در جهت ترویج  «دانش پاک و باشرافت» و «اندیشه ی درست» هستیم.