آرشیو پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

در شبکه تلویزیونی الجزیره بررسی شد: جنگ با انصارالله 800 میلیارد دلار هزینه روی دست بن سلمان گذاشت

شبکه الجزیره به نقل از یک تحلیلگر، زیان های وارده به اقتصاد عربستان در نتیجه جنگ یمن که پنجمین سال خود را پشت سر می گذارد برآورد و اعلام کرده این جنگ 800 میلیارد دلار خسارت برای آل سعود داشته است.

جنگ 54 ماهه عربستان با یمن تبدیل به کابوسی بزرگ برای این کشور شده است. این جنگ در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی باعث آشکار شدن ضعف های راهبردی سعودی نیز شده است. تنها در یک حمله انصارالله به آرامکوی عربستان قیمت سهام شرکت نفتی این کشور به شدت کاهش یافت و تولید نفت این کشور نیز نصف شد. اما نگاهی به خسارت های عربستان در 5 سال جنگ، حقایق جالب دیگری را عیان می کند.

در همین راستا یک نویسنده لبنانی در شبکه الجزیره به ضعف های عربستان و خسارت های این کشور در یمن پرداخته است. «علی حجازی» نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی معتقد است، عربستان در سطح تقابل با ایران نیست، زیرا حتی نتوانست بر حوثی ها پیروز شود و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در یمن در برابر یمنی های فقیر شکست خورد. این تحلیلگر در اظهارات خود برای برنامه گفت وگو محور «الاتجاه المعاکس» شبکه تلویزیونی الجزیره توضیح داد که خسارات عربستان در جنگ یمن حداقل 800 میلیارد دلار تخمین زده شده است. وی در عین حال اضافه کرد: «ذخایر ارزی ریاض از 787 میلیارد دلار در سال 2014 به 487 میلیارد دلار در سال 2017 کاهش یافته است، همچنین مازاد تراز تجاری نیز در نیمه اول سال 2019 6.1 درصد معادل چهار میلیارد دلار کاهش داشته است.»

به گزارش فارس، این تحلیلگر با بیان اینکه عربستان مجبور به استفاده بیشتر از ابزار بازار بدهی های عمومی شده است، گفت، بدهی عربستان در طول جنگ یمن از 91 به 149 میلیارد دلار افزایش یافت. حجازی همچنین تاکید کرد، 500 پرونده ورشکستگی برای شرکت های بزرگ از جمله 382 شرکت مستقر در ریاض در دادگاه های سعودی تشکیل شده است، همچنین ریاضت اقتصادی برای خدمات عمومی در عربستان اعمال شده و تعداد زیادی از تجار و بازرگانان هم از این کشور رفته اند. تحلیلگر لبنانی تصریح کرد، در عوض حوثی ها در جنگ، علیه عربستان فقط چند هزار دلار هزینه کرده اند.