آرشیو شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کاهش 2 میلیارد دلاری درآمد نفتی عربستان پس از حمله انصارالله به آرامکو

سرویس خارجی- عربستان بیش از 2 میلیارد دلار درآمد نفتی خود را پس از حمله انصارالله به آرامکو از دست داده است. جنگ با انصارالله نیز چیزی بالغ بر 800 میلیارد دلار بر اقتصاد سعودی تحمیل کرده است.

پیش از این اعلام شده بود که حمله انصارالله یمن به آرامکوی عربستان باعث وارد آمدن خسارت میلیاردی به عربستان شده است. آن طور که «فایننشال تایمز» نوشته، عربستان پس از این حمله بیش از 2 میلیارد دلار درآمد نفتی خود را از دست داد. این اتفاق بزرگترین حمله به بخش نفت عربستان در تاریخ این کشور بود.

طبق گزارش فارس، اطلاعاتی که تحلیلگران و مشاوران به سازمان اوپک ارائه داده اند نشان می دهد تولید نفت عربستان حدود 1.3 میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر(شهریور) نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. این در حالی است که عربستان به بخش تحقیقات اوپک اعلام کرده تولید آن تنها 660 هزار بشکه در روز ضربه خورده است.

طبق این گزارش، عربستان بر توانایی خود برای برگرداندن تولیدش به شرایط قبل از حمله ها و تاب آوری بالای گروه انرژی آرامکو تاکید دارد. مقامات عربستان می گویند با استفاده از ذخایر نفتی به صادرات نفت خود ادامه می دهند. ولی مشاوران انرژی، تحلیلگران و مقامات اجرایی صنعت نفت توانایی بازگشت تولید و صادرات این کشور را زیر سوال برده اند و نمی دانند مقامات عربستان چگونه می خواهند جلوی تکرار این حمله ها را بگیرند.

البته خسارت های عربستان به دنبال حمله آرامکو فقط محدود به این نشده و هزینه بازسازی تاسیسات آرامکو نیز باعث ضربه اقتصادی بزرگی به آل سعود شده است. چندی پیش نیز اعلام شد، جنگ یمن چیزی بالغ بر 800 میلیارد دلار هزینه روی دست سعودی ها گذاشته است.