آرشیو پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۴۰
جهان
۷

رویداد

ایستادگی پمپئو در برابر کنگره

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نامه ای به کنگره این کشور از روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ و احضار مدیران وزارت خارجه به کنگره به شدت انتقاد کرده و گفته است با تمام توان برابر آنچه «قلدری» کنگره خوانده، خواهد ایستاد. همچنین برای چند نفر و از جمله برای رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل شخصی ترامپ نیز احضاریه صادر شده است. این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که بعد از تماس تلفنی اواخر جولای با دونالد ترامپ، برای تحقیق علیه بایدن تحت فشار قرار نداشته است.

قدرت نمایی کره شمالی در آستانه مذاکره

در آستانه شروع مذاکرات کاری میان دو کشور کره شمالی و آمریکا از 5 اکتبر، پیونگ یانگ اقدام به پرتاب یک موشک بالستیک زیردریایی کرده است. این در شرایطی است که این کشور هم زمان برای ورود به گفت وگوهای کاری اعلام آمادگی کرده است اما افزوده که اگر آمریکا به دنبال نتایج مثبت است باید امتیاز بدهد و راهبرد فعلی را متوقف کند.

دیدار طالبان با عمران خان

به گزارش رسانه های پاکستانی، هم زمان با سفر «زلمای خلیل زاد»، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان که سه شنبه شب وارد اسلام آباد شد، هیئت طالبان نیز روز گذشته به پاکستان سفر کرد. دیدار هیئت طالبان با نخست وزیر پاکستان از سلسله تلاش های این کشور برای کمک به احیای مجدد گفت وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان است.

لغو قرار گفت و گو  با نتانیاهو

بنی گانتس، رهبر ائتلاف «آبی و سفید» قرار دیدار با بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، برای ائتلاف به منظور تشکیل کابینه را به زمان دیگری موکول کرد. گفته می شود پرونده های قضائی ناظر بر فساد مالی نتانیاهو علت لغو دیدار و گفت وگوی نمایندگان این دو حزب بوده است.