آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۷۱۸۱
جهان
۱۳

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس برگزار شد

گروه جهان : 7 میلیون تونسی واجد شرایط دیروز یکشنبه پای صندوق های رای رفتند تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت و از میان «قیس سعید»، حقوقدان و نامزد مستقل و «نبیل قروی»، چهره رسانه ای مشهور و نامزد حزب لیبرال «قلب تونس» یک نفر را به عنوان رئیس جمهوری تونس انتخاب و روانه کاخ ریاست جمهوری کنند.

به گزارش الجزیره، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری تونس که 15 سپتامبر (حدود یک ماه قبل) برگزار شد، پیشتازی قیس سعید و نبیل قروی به ترتیب با 18.4 درصد و 15.6 درصد آرا از میان 26 کاندیدای ریاست جمهوری و راه یافتن این دو نفر به دور دوم انتخابات شگفتی ساز شد و صبح دیروز یکشنبه تونسی ها یک بار دیگر پای صندوق های رای رفتند تا تکلیف صاحب کرسی ریاست جمهوری را مشخص کنند.

نبیل قروی که یک چهره رسانه ای مشهور است از ماه آگوست تا چهارشنبه هفته گذشته به اتهام فساد مالی در زندان بود. او تبلیغات انتخاباتی خود را از راه دور و از زندان هدایت می کرد و برای بسیاری از ناظران تعجب آور است که توانست از داخل زندان آرای قابل توجهی را کسب کند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یابد.

قروی که یک تاجر 56 ساله است با شعار ریشه کن کردن فقر در تونس و آزادسازی اقتصاد این کشور وارد کارزار انتخاباتی شد و در آخرین سخنرانی انتخاباتی اش در روز جمعه نیز گفت: «امیدوارم تمام مردم تونس هر شب پاستا برای خوردن داشته باشند.» پاستا نام مستعار قروی است او این نام را به خاطر کمک های خیریه ای که به نیازمندان می کند، کسب کرده است.

با وجود این، بسیاری از تحلیلگران شانس پیروزی قیس سعید را بیشتر می دانند. قرار است کمیته انتخابات تونس نتایج نهایی دور دوم را حداکثر تا 21 اکتبر یعنی کمتر از 10 روز دیگر اعلام و دومین رئیس جمهوری تونس پس از انقلاب این کشور در سال 2011 را معرفی کند.