آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۷
شهرستان ها
۷

ساخت سد ابیورد درگز پایان یافت

ساخت سد ابیورد درگز با هدف جلوگیری از هدر رفت سیلاب ها در شمال خراسان رضوی پایان یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار درگز گفت: در حال حاضر سد ابیورد تکمیل شده و برخی محوطه سازی های اطراف آن نیز انجام شده و فقط برخی موارد مربوط به تاسیسات ساختمان جانبی سد باقی مانده که در حال تکمیل است.

علی فراهی افزود: آب گیری سد از ابتدای امسال آغاز شده و انتقال آب سد، نحوه توزیع آب برای کشاورزان و دیگر موارد نیز در حال انجام است که در ادامه برای مصرف منابع پشت سد تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان درگز نیز گفت: طی هفته جاری آخرین بخش از مطالبات کارگران شرکت پیمانکار سازنده سد پرداخت شده و حدود چهار میلیارد ریال از مطالبات افراد، مغازه داران و برخی شرکت ها باقی مانده است که با تامین اعتبار پرداخت خواهد شد

ابوالفضل بزرگی افزود: شمار کارگران پیمانکار سد حدود 200 نفر بودند که معادل حدود سه ماه حقوق معوق داشتند که طی ماه های گذشته دادستان شهرستان برای پرداخت مطالبات جزء کارگران وارد عمل شد و آخرین مرحله پرداخت ها در هفته گذشته به اتمام رسید و در مجموع حدود 15 میلیارد ریال از مطالبات معوق آنان پرداخت شد.

پروژه سد ابیورد شامل سد مخزنی خاکی، سد انحرافی بر روی رودخانه زنگلانلو، تونل و کانال هدایت آب اسپیان با هدف انتقال آب از رودخانه زنگلانلو به پشت سد مخزنی، شبکه آبیاری به وسعت هزار و 770 هکتار و یک خط انتقال آب شرب به شهر درگز می باشد.

این سد خاکی با هسته رسی در جنوب شرقی شهرستان درگز واقع شده و ظرفیت ذخیره سازی آن 31 میلیون مترمکعب از روان آب رودخانه است و تونل انتقال آب این سد نیز ظرفیت 50 متر مکعب در ثانیه دارد.