آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۷
حوادث
۱۰

رئیس سازمان هواشناسی: حجم بارش های پاییزی 10 درصد بالاتر از نرمال خواهد بود

رئیس سازمان هواشناسی درخصوص شائبه ابردزدی و دستکاری عامدانه برای تغییر اقلیم در ایران گفت: مسئله ابردزدی مبنای علمی ندارد.

سحر تاج بخش در گفت و گو با ایسنا به بحث باروری سازی ابرها، اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه بارورسازی ابر قابل انجام است اما مسئله این است که بارورسازی با چه هدفی باشد، به عنوان مثال تامین منابع آب زیرزمینی یا از بین بردن خشکسالی از طریق بارورسازی ابرها تقریبا منتفی است. تاج بخش با اشاره به اینکه بارورسازی ابرها در حیطه فعالیت های سازمان هواشناسی نیست، افزود: این کار بودجه زیادی می خواهد و اگر هم بودجه مورد نیاز وجود داشته باشد تاکیدی بر انجام این کار نداریم چون در حوزه های کاربردی ما دخالتی ندارد.

وی در مورد وضعیت بارندگی ها برای پاییز و زمستان سال جاری گفت: بارش های پاییزی نرمال و 10 درصد بالای نرمال پیش بینی می شود، برای زمستان نیز بارش ها را نرمال و 10 درصد زیر نرمال می بینیم اما به دلیل اصل عدم قطعیت در پیش بینی، اطلاعات بارش های زمستان ممکن است به روز رسانی شود. رئیس سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به موضوع خشکسالی به عنوان یکی از تبعات گرمایش جهانی اظهار داشت: مسئله گرمایش جهانی در همه دنیا اتفاق افتاده و اثرات آن به صورت افزایش پدیده هایی چون سیلاب، خشکسالی، رعد و برق و بارندگی زیاد در برخی مناطق و کم شدن بارندگی ها در برخی دیگر از مناطق بروز می کند بنابراین به تبع این موضوع پدیده های این چنینی در کشور زیاد شده است.