آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۷
صفحه آخر (جهان)
۱۲

هواداران هر دو جریان سیاسی رقیب در کره جنوبی علیه فساد تظاهرات کردند

پس از بر ملا شدن موارد تازه ای از فساد وزیر دادگستری کره جنوبی، هواداران حزب های مختلف به صورت همزمان در خیابان های شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند و علیه وی و دولت سئول شعار دادند.

بر ملا شدن رسوایی ناشی از فساد مالی گسترده«چو کوک» وزیر جدید دادگستری کره جنوبی، فضای سیاسی این کشور را چند هفته ای ملتهب کرده است. افشای اقدامات غیرقانونی «چو کوک»، هر دو جریان سیاسی عمده این کشور یعنی «لیبرال» و «محافظه کار» را به خیابان ها سرازیر کرده است و معترضان خواستار کناره گیری او هستند.

طی هفته های گذشته نیز ده ها هزار نفر از مردم این کشور در اعتراض به وزیر شدن «چو کوک»، راهپیمایی کردند. معترضان کره ای می گویند که اگر «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی ، به مطالبه آنها جواب مثبت ندهد، خودش باید قدرت را ترک کند. علاوه بر فسادهای مالی وزیر جدید دادگستری، همسر چو متهم است که برای گرفتن پذیرش برای دخترش از یک دانشگاه عالی در سئول، که به عنوان استاد در آن فعالیت دارد، از نفوذ خود سوء استفاده کرده است.

دادستان کره جنوبی در همین زمینه، شنبه برای چهارمین بار طی هفته های اخیر، همسر چو را برای بازجویی احضار کرد. از سوی دیگر، وزیر دادگستری کره جنوبی این اتهام ها علیه اعضای خانواده خود را رد نکرده و از ملت کره جنوبی حتی عذرخواهی هم کرده است. گفتنی است، محبوبیت رئیس جمهور کره جنوبی نیز به دلیل «وضعیت اقتصادی»، «مسئله کره  شمالی» و «ماجرای وزیر دادگستری» به حدود 43 درصد رسیده که پایین ترین میزان از زمان قدرت گرفتن وی تاکنون محسوب می شود. در میان سیل انبوه مخالفان وزیر دادگستری کره جنوبی، برخی هواداران وی نیز در حمایت از او به خیابان ها آمدند.