آرشیو سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۸
دانش و پژوهش
۷
پزشکی

عوامل بروز «شکاف لب و کام» در نوزادان

دبیر علمی نخستین کنگره شکاف لب و کام  گفت: مصرف برخی از دارو های ضد انعقادی، دارو های اعصاب، کمبود ویتامین A یا افزایش بیش از حد آن در بدن، سن بالای پدر و ازدواج های فامیلی می تواند سبب بروز شکاف لب و کام مادرزادی شود.

 حمیدرضا فتحی، اظهار داشت: این بیماری در نژاد سیاه کمترین میزان شیوع را داشته و از هر 1500 تولد یک نفر مبتلا به این مشکل می شود، ولی در شرق آسیا این آمار از هر 700 تولد یک مورد و در نژاد سفید از هر 1200 مورد یک نفر مبتلا به این مشکل است که در ایران متوسط از هر 800 تا هزار نفر یکی گرفتار شکاف لب و کام می شود.

 فتحی افزود: بیماری شکاف لب و کام یک بیماری چند عاملی است که هرچند ژنتیک در بروز آن اثر دارد، ولی اثر آن مستقیم و زیاد نیست زیرا ژن بیماری از نوع غالب و قوی نیست و اگر پدری شکاف لب و کام داشته باشد احتمال اینکه فرزندش مبتلا به این مشکل شود 3 درصد است. همچنین اگر در خانواده ای فرزند اول مبتلا به شکاف لب و کام باشد احتمال ابتلای فرزند دوم 3 درصد است.

وی بیان کرد: مصرف برخی از دارو های ضد انعقادی، دارو های اعصاب، کمبود ویتامین A یا افزایش بیش از حد آن در بدن، سن بالای پدر و ازدواج های فامیلی می تواند سبب بروز شکاف لب و کام مادرزادی شود.

دبیر علمی نخستین کنگره شکاف لب و کام گفت: شکاف لب و کام نیاز به درمان و عمل های متعدد دارد و تا حدود سن 18 سالگی وضعیت فرد باید پیگیری شود بطور مثال در سه ماهگی عمل جراحی لب، 9 ماهگی تا 1 سالگی زمان جراحی کام، در 4 سالگی زمان رفع مشکلات گفتاری، در 10 سالگی ارتودنسی یا پیوند استخوان را انجام داد. در هر زمانی ممکن است بیماران دچار مشکلات مربوط به گوش میانی شوند.

وی بیان کرد: در 17 سالگی مشکل عقب یا جلو بودن فک و یا عمل زیبایی بینی این افراد انجام می گیرد بنابراین پیگیری بیماری این افراد بسیار حائز اهمیت است.