آرشیو سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۰۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

اکوادور

ایسنا: مذاکره رئیس جمهور اکوادور با رهبران بومی برای پایان دادن به اعتراضات سراسری در این کشور به نتیجه رسید. دو طرف بر سر پایان دادن اعتراضات و لغو حذف یارانه سوخت توافق کردند. «لنین مورنو»، رئیس جمهور اکوادور گفته بود که حکم جنجالی خود را برای حذف یارانه سوخت که اعتراضات گسترده ای را در سراسر این کشور برانگیخته، بررسی خواهد کرد. دولت مورنو به دنبال مذاکرات طولانی با ​رهبران معترضان و نمایندگان مردم بومی اکوادور، اجرای این حکم جنجالی را لغو کرد.

اسپانیا

اسپوتنیک: سران استقلال طلبان منطقه «کاتالونیا» اسپانیا در دادگاهی که روز دوشنبه برگزار شد، به حبس طولانی مدت محکوم شدند. در این دادگاه، 12 نفر از سران استقلال طلبان کاتالونیا به جرم تلاش برای جدا کردن این منطقه از اسپانیا در سال 2017 میلادی، محکوم به حبس و تبعید شدند. سنگین ترین حکم این دادگاه را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرده و به 13 سال حبس محکوم شده است.

ترکیه

 رویترز: با شدت گرفتن تهدید کشورهای غربی و اروپایی برای تحریم ترکیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه، دبیرکل ناتو دیروز درباره تشدید تنش ها در منطقه ابراز نگرانی کرده است. «استولتنبرگ» در نشست «مجمع پارلمانی ناتو» در لندن گفت: «عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، خطر تشدید تنش ها در این منطقه را به همراه دارد». دبیرکل ناتو جمعه هفته گذشته در جریان سفر به آنکارا، با مقام های ترکیه دیدار و درباره عملیات ترکیه در سوریه رایزنی کرده بود.

فلسطین

فلسطین الیوم: «گابی اشکنازی» رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، به ناتوانی این رژیم در نابودی جنبش حماس اذعان کرد. وی گفت که تل آویو هیچ طرح و برنامه ای برای نابودی جنبش حماس در غزه ندارد. اشکنازی اعتراف کرد: در پایان سال 2008 و سال 2009 گفت و گوهای مفصلی با مقامات سیاسی در مورد نابودی حماس در نوار غزه انجام شده بود، اما وقتی به روز بعد از آن فکر کردیم، از تصمیم خود پشیمان شدیم.