آرشیو پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۰
اخبار کشور
۱۱

فرانسه به جای عمل به تعهدات برجامی خود با دست خالی ایران را تهدید کرد!

رفتار گستاخانه اروپا در شرایط کنونی اصلا شبیه به کشوری نیست که پیرامون تعهدات برجامی خود بدهکار است. تازه ترین مصداق این موضوع گفته های سخنگوی وزارت خارجه فرانسه است که گفته ایران باید از کاهش تعهدات برجامی خود خودداری کند.

«اگنس وون در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از ایران خواست تا از کاهش تعهدات برجامی خودداری کند. او در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران با ذکر این مطلب گفت: ایران باید از برداشتن گام های جدید به ویژه وارد شدن به فاز نگران کننده که می تواند موجب تشدید تنش ها شود خودداری کند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به سخنان رئیس جمهور ایران درخصوص نصب سانتریفیوژهای IR-9 برای غنی سازی اورانیوم بوده است.

همچنین «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه ای که سه شنبه منتشر شده درباره طرح کشورش برای نجات توافق هسته ای برجام و میانجی گری میان ایران و آمریکا اظهارنظر کرده است.

لودریان در این مصاحبه با روزنامه «فیگارو» برخی مطالبات فراتر از «برجام»، مانند مذاکرات منطقه ای با ایران و آینده توافق هسته ای بعد از سال 2025 را هدف طرح ابتکاری رئیس جمهور کشورش برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است.

لودریان در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا طرح «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه با ایران «مرده است» گفت: «در بیاریتز و بعدا در نیویورک، رئیس جمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنش زدایی و تعیین ملاک های توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد.»

او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال 2025 است.»