آرشیو یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۹۶۱۵
اجتماعی
۱۰
دیدگاه

تجاوز آبی به شمال کشور

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: انتقال آب خزر به سمنان تصمیمی کاملا غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی است، این اقدام موجب خشک شدن تدریجی آب دریا، تعطیلی صنایع وابسته، افزایش دمای آب محیط دریا، افزایش غلظت نمک دریا و پسروی شدید آن می شود . با توجه به اتصال تمام تالاب ها از جمله میانکاله و گمیشان به دریای خزر با نخستین پسروی، زیستگاه جانوران و موجودات زنده به خطر می افتد.

بی تردید این انتقال موجب به هم ریختگی اکوسیستم در دریای خزر می شود، همچنین این اقدام باعث تشکیل کانون ریزگردها در دریا و آلودگی شدید هوا در استان های شمالی کشور یعنی مازندران، گلستان و گیلان که در ادامه با وارد شدن آسیب جدی به جنگل های هیرکانی و از بین رفتن اقتصاد همراه خواهد شد، برهمین اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی مراتب اعتراض خود را از طریق نامه به رئیس جمهور اعلام کردند و طی هفته جاری نیز مراتب اعتراض را به صورت جدی به گوش مسئولین رسانده اند. امید است رئیس جمهور در این موضوع تجدید نظر کند. اجرای این پروژه تبعات اجتماعی، سیاسی و امنیتی غیرقابل پیش بینی در پی خواهد داشت چون مازندرانی ها، گلستانی ها و گیلانی ها به هیچ عنوان اجازه اجرای این طرح را نخواهند داد.

بارها تاکید کرده ایم که این اقدام تجاوز آبی به خزر است و این تجاوز آبی با پاسخ مناسبی روبه رو خواهد شد. آقای رئیس جمهور به خوبی می داند این اقدام غیرکارشناسی است البته وی به استان سمنان تعصب دارد و ما نیز این موضوع را درک می کنیم اما دلیل نمی شود تا به جهت تامین آب سمنان، دریای خزر را خشک کند.

مشکل کم آبی سمنان دارای راه حل است؛ به این صورت که می توان از آب خلیج فارس و دریای عمان آب مورد نیاز این استان را تامین کرد. صنایع آب بری به استان سمنان انتقال یافته اند اما به هیچ عنوان با آب و هوای خشک بیابانی آنجا سازگاری ندارند. این استان از نخست هم نباید صنعتی می شد زیرا صنعتی شدن سمنان ضربه مهلکی به منابع حیاتی آنجا بود و حال باعث کم آبی در استان شده است.

به هر روی با خشک کردن آب خزر نباید زندگی مردم در شمال کشور را به هم ریخت، بلکه می توان با مدیریت مصرف آب و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان سمنان معضل آنجا را حل کرد.