آرشیو یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۱
معارف
۷

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

خرید و فروش محصولات دارای عکس «باربی»

س) آیا نگهداری و خرید وسایل و لوازمی که دارای عکس های «باربی» که ساخت کشور آمریکا می باشد و با اهداف خاصی تولید شده جایز است؟

ج) هرگونه خرید و فروش و نگهداری وسایل و لوازمی که کمک به کشور غیرمسلمان سازنده آن در جهت بهره گیری درآمد حاصل از ساخت آن در معارضه و مبارزه با اسلام و مسلمین باشد و یا موجب اشاعه فساد شود، جایز نیست.

خرید کالاهای شانسی

س) آیا خریدن کالاهای شانسی جایز است؟

ج) اگر مورد معامله، همان کالای داخل جعبه باشد، اشکال ندارد ولو به امید یافتن جایزه باشد. اما اگر مورد معامله چیزی است که خصوصیت و مقدار آن مجهول است، چنین بیعی باطل است.

جبران خسارت به بیت المال

س) بنده کارمند دولت هستم. درباره جبران حقوقی که از بیت المال سهوا یا عمدا ضایع می شود، چه باید کرد؟ آیا باید مبلغی را به حساب خزانه کل یا به حساب دستگاهی که در آن کار می کنم، واریز کرد، یا باید رد مظالم داد؟

ج) در صورت امکان باید آن را به همان اداره یا سازمان برگرداند و در غیر این صورت، به حساب خزانه داری کل* واریز شود.

می توانید از شعب بانک ملی سوال کنید.

برداشتن خودکار اداره

س) من اشتباها و از روی عادت، یک خودکار از اداره دولتی برداشته ام، که هرگز دیگر به آنجا نخواهم رفت و امکان رفتن هم نیست. حالا با این خودکار چه کنم؟

ج)اگر به هر طریق (حتی به واسطه کسی که مطمئنید به آن اداره تحویل می دهد) می توانید به آن اداره برگردانید، باید برگردانید و یا با تماس تلفنی از مسئول صاحب اختیار آن اداره، اجازه بگیرید.