آرشیو پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۴۶
جامعه
۱۳

خانه های سیدعبدالله بهبهانی و شیخ فضل الله نوری در انتظار اقدام شهرداری

منبع: شرق

احمد مسجدجامعی، نماینده کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در مراسم تجلیل از حافظان بناهای تاریخی تهران در منطقه 12 در جمع معماران، شهرسازان و مدیران شهری گفت: مشکل این مناطق خالی شدن آن از زندگی است به نحوی که در بخش‏هایی زندگی جریان پیدا نمی کند، لبه ها در تجارت و خدمات فعال است ولی وقتی به عمق می رویم خانه‏ها به انبار، خوابگاه و مسافرخانه تبدیل شده است و ساختن یکی، دو مکان جدید یا بازسازی برخی خانه های تاریخی به تنهایی کافی نیست.

این مراسم در خانه مدرس برگزار شد و مسجدجامعی به همین مناسبت از یک عبارت تاریخی مدرس یاد کرد: «بلدیه استبداد در برابر بلدیه مشروطه». این تعبیر را مدرس زمانی به کار گرفت که عوامل رضاخان کم کم بر امور شهری مسلط می شدند و سال ها گذشت تا همه ببینند و به معنای این حرف پی ببرند؛ زمانی که قانون بلدیه انتخاب شهردار را از نمایندگان مردم گرفت.

مسجدجامعی در ادامه اظهار کرد: در شهر تهران باید نمونه هایی از خانه های پدری و نیاکان اعم از سیاست مدار و بازرگان و مراجع ماندگار باشد تا با سبک معماری و شیوه زندگی آنها بیشتر آشنا شویم و به قول قدما «خانه و میراث پدری را گم نکنیم». وی بیان کرد: در دو دوره پیش تر شورای شهر مصوبه ای داشتیم که خانه سیدعبدالله بهبهانی در سرپولک تملک و بازسازی شود و در اختیار شهر قرار گیرد. در سال اول شورای پیش که ریاست شورا را عهده دار بودم تصویب شد که خانه‏های سیدحسن مدرس و شیخ فضل الله نوری تملک، حفظ و بهره برداری شود. در آن دوره شهرداری اقدامی نکرد. ولی خانه مدرس به همت بخش خصوصی تملک و بازسازی شد و اکنون یک پایگاه میراثی و قرآنی است اما متاسفانه درباره خانه های سیدعبدالله بهبهانی و شیخ فضل الله نوری شهرداری اقدامی نکرد نه آن دوره ها و نه پس از آن. هر سه بنا در منطقه 12 واقع شده، امسال درباره اجرای هر دو مصوبه پیشین تذکر دادم و اکنون نیز از شهردار محترم می خواهم توفیقی را که دیگران از دست دادند ایشان درک کنند.

مسجدجامعی در پایان افزود: عودلاجان در واقع برگرفته از «او» به معنای آب است به قرینه سرچشمه که در کنار آن قرار دارد و امیدوارم قلب تهران یعنی همین منطقه 12، همچنان سرچشمه بالندگی زندگی و قلب تپنده تهران باشد.