آرشیو دو‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۴۷۳۴
بازار دیجیتال
۱۷

ساخت موشک نسل جدید اسپیس ایکس آغاز شد

منبع: ایسنا

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس ساخت موشک نسل جدید استارشیپ را آغاز کرده است. شرکت اسپیس ایکس شروع به ساخت جدیدترین نمونه ها از موشک پیشرفته نسل جدید استارشیپ کرده است تا از هر زمانی بیشتر به انجام ماموریت های فضایی عمیق با یک موشک غول پیکر که قابلیت حمل محموله های بزرگ و انسان را دارد، نزدیک شود. این موشک ها 50 متر طول دارند و از سه موتور رپتور بهره می برند که نیرویی معادل 12 هزار کیلو نیوتن ایجاد می کنند. این موشک ها برای حمل مقادیر زیادی محموله و در نهایت فضانورد به فضا، آن هم برای ماموریت های ماه و مریخ و فراتر از آن طراحی شده اند.

اسپیس ایکس پس از پرده برداری از طراحی این موشک جدید با نام کامل Starship Mk 2 ماه گذشته و همچنین اعلام شدن یک جدول زمانی بلندپروازانه برای ورود این فضاپیما به مدار، ساخت دو نمونه از آن را آغاز کرده است. تصویری که از تاسیسات این شرکت در کاکائوی فلوریدا مخابره شده، برج های درخشان از فولاد ضد زنگ را نشان می دهد که سرهم بندی خواهند شد و به موشک تبدیل می شوند. همچنین می توان مجموعه ای از حلقه ها را که روی زمین انباشته شده و آماده نصب روی موشک ها هستند، مشاهده کرد. این تصاویر را یک عکاس هوایی به نام «جان وینکوپ» ضبط کرده است.

اسپیس ایکس علاوه بر شروع ساخت این دو موشک در این کارخانه، در حال ساخت یک استارشیپ سوم در تاسیسات خود در بوکا چیکای تگزاس نیز هست. ایلان ماسک، رئیس اسپیس ایکس، طی ارائه طرح استارشیپ، با توجه به پیشرفت هایی که با نمونه اولیه موشک آزمایشی استارهاپر به دست آمده بود، از برنامه این شرکت برای شروع آزمایش زیرمداری این موشک ها طی یک یا دو ماه آتی سخن گفت. اگر آزمایش موشک های Mk 2 به خوبی انجام شود، این شرکت می تواند ساخت نسخه های Mk 3 را از اوایل ماه آینده آغاز کند.