آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۲
شهرستان ها
۷

هجوم مگس مدیترانه ای به درختان خرمالو در مازندران

امسال میوه خرمالو در مازندران مورد هجوم کم سابقه مگس مدیترانه ای قرار گرفته و بسیاری از باغداران به واسطه آن متضرر شده اند.

استقبال خوب باغداران مازندرانی در سال های اخیر از این میوه پاییزی به دلیل کمی هزینه نگهداری نظیر سمپاشی، آبیاری سبب شده تا بسیاری از آنها در کنار باغ های مرکبات و کیوی به احداث باغ های خرمالو روی بیاورند و بسیاری از باغ های منطقه به زیر کشت این محصول برود.در سال های گذشته بازار خوبی برای این خرمالو وجود داشت و علاوه بر تامین نیاز استان به استان های دیگر نیز ارسال می شد اما امسال به دلیل هجوم مگس مدیترانه ای و تاثیر منفی که بر روی طعم و مزه این میوه ایجاد شده بسیاری از باغداران با مشکل مواجه شده اند و آنها هیچ رغبتی نسبت به چیدن این محصول به واسطه نبود خریدار از خود نشان نمی دهند.

در سال های گذشته به واسطه اینکه این محصول برخلاف مرکبات و کیوی در برابر گرما و سرما آسیب پذیر نبود و در عین حال مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر بود باغداران اقدام به کاشت این محصول کردند.

کشت این محصول پس از چند سال سرمای شدید و یخ زدگی مرکبات و کیوی، در بین باغداران منطقه رونق بیشتری یافت اما امسال بسیاری از باغ های خرمالو دچار مگس زدگی شده اند و قابل عرضه به بازار نیستند.به گفته یک باغدار، مگس زدگی باعث شده تا قیمت این محصول امسال به کیلویی 700 تومان کاهش یابد و همین مسئله باعث شده تا باغدارانی که محصولات آنها در امان مانده است نیز ضرر کنند. وی گفت: بازارپسندی مناسب، برداشت زود هنگام محصول، مصرف آب کمتر و مقاومت در برابر سرما موجب شد تا باغداران منطقه خرمالو را در کنار گونه های دیگر پرورش دهند.