آرشیو دو‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

ناآرامی از کاتالونیا به مادرید رسید معترضان خشمگین با پلیس درگیر شدند

سرویس خارجی- اعتراضات به دستگیری رهبران جدایی طلب کاتالونیا از این ایالت اسپانیا، به شهر مادرید رسید و هزاران معترض خشمگین در خیابان های این شهر با پلیس درگیر شدند.

هفته گذشته بود که معترضان به حکم حبس 9 تن از رهبران جدایی طلب کاتالان، در ایالت های مختلف کاتالونیا به ویژه شهر بارسلون، مرکز این ایالت، به خیابان ها سرازیر شدند و پلیس نیز به سرکوب آنان پرداخت. همزمان، مردم شهر بارسلون دست به اعتصاب زدند. آخرین خبرها نیز حاکی است دامنه این اعتراضات به پایتخت اسپانیا رسید و مردم شهر مادرید با برگزاری تظاهرات، با نیروهای امنیتی به زد و خورد پرداختند.

علت اعتراضات در مادرید نیز احکام دادگاه در مورد زندانی کردن رهبران جدایی طلب کاتالونیا بوده است. معترضان که حدود 4000 نفر بودند، از دولت و دستگاه قضایی خواستند از این احکام عقب نشینی کنند. گروهی از معترضان خیابان «گران ویا» را در منطقه «کایائو» مسدود و به سمت پلیس و مغازه ها اشیای مختلف پرتاب کردند. نیروهای پلیس هم مقابل آنها، از زور استفاده کردند. به نوشته روزنامه «ال پائیس»، دست کم 13 تن از جمله سه افسر پلیس در جریان این راهپیمایی خشونت آمیز زخمی شدند. این نخستین درگیری میان پلیس و معترضان در مادرید پس از اعلام حکم حبس برای این سیاستمداران محسوب می شود. البته، ممکن است که آخرین شورش هم نباشد. همچنین، مقامات اسپانیا از این نگران هستند که جدایی طلبان با شعله ورتر شدن اعتراضات و شدیدتر شدن سرکوب ها، دست به خشونت و اعتصابات گسترده تر بزنند.