آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

تظاهرات بزرگ مردم ونزوئلا به حمایت از مادورو در کاراکاس

مردم ونزوئلا در حمایت از رئیس جمهور این کشور، در خیابان های کاراکاس تظاهرات کردند و علیه مخالفان دولت و آمریکا شعار دادند.

مردم ونزوئلا روز شنبه با تظاهرات در خیابان های «کاراکاس»، حمایت خود را از «نیکلاس مادورو» اعلام کردند. براساس گزارش شبکه تلویزیونی «پرس تی وی»، هزاران ونزوئلایی که پرچم این کشور را در دست داشتند، در این راهپیمایی شرکت کردند. چند ماه پیش آمریکا و گروهی از متحدانش در اقدامی غیرقانونی، «خوان گوآیدو» رهبر شورای ملی ونزوئلا، را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته و مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رای بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی خواندند. با وجود امیدواری واشنگتن به برکناری فوری مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا همچنان در قدرت باقی مانده و یک کودتای نظامی علیه وی هم شکست خورده است.

دولت آمریکا در ادامه تلاش برای اعمال فشار بر مادورو، هفته گذشته از افزایش تحریم ها علیه ونزوئلا خبر داد. پیش از این نیز مردم ونزوئلا برای اعلام حمایت از رئیس جمهور خود، به خیابان ها آمده بودند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «یانکی به خانه ات برگرد» و «در امور ونزوئلا دخالت نکنید».

تشدید اعتراض ها در شیلی

از سوی دیگر، شیلی نیز در روزهای گذشته درگیر اعتراض های خیابانی بوده است. افزایش قیمت بلیط مترو در سانتیاگو، پایتخت شیلی، اعتراض هایی را به دنبال داشت و معترضان برخی از کیوسک های فروش بلیط و ایستگاه های مترو را آتش زدند. بر اثر این آتش سوزی ها، سه نفر جان باختند.

در واکنش به این شرایط نا آرام، رئیس جمهور شیلی حالت اضطراری اعلام کرده است. در ابتدای این اعتراض ها، تعدادی از دانش آموزان با پریدن از گیت های ثبت بلیط و سفر بدون بلیط، به این اقدام اعتراض کردند و سپس اعتراض ها به آتش زدن ایستگاه های مترو کشیده شد. به گفته شرکت متروی سانتیاگو، به 164 ایستگاه حمله شده است و خسارات وارد شده به آنها، 630 هزار یورو برآورد می شود. شبکه مترو در سانتیاگو یکی از بزرگ ترین و مدرن ترین شبکه ها در آمریکای جنوبی است.