آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۸
فرهنگ: تجسمی
۱۲

اینها فحش نیست!

مهدی صباغ زاده کارگردان «کلوپ همسران» که از معدود فیلم های کمدی اکران شده در هفته های اخیر در سینماها محسوب می شود، از شوخی ها و دیالوگ های فیلمش دفاع کرد.

«کلوپ همسران» تازه ترین ساخته سینمایی مهدی صباغ زاده کارگردان باسابقه سینمای ایران است که این روزها با رده بندی «15+» در سینماها در حال اکران است.

فیلمی که فضای حاکم بر شوخی ها و دیالوگ های آن از سوی برخی مخاطبان با انتقاداتی مواجه شده است.

مهدی صباغ زاده در گفت وگو با مهر در پاسخ به این انتقادات، گفت: «کلوپ همسران» محتوای بسیار سالمی دارد و یک فیلم خانوادگی و مورد پسند مردم است، اگر این فیلم مشکلی داشت وزارت ارشاد اجازه اکران «کلوپ همسران» را نمی داد.

وی درباره این که چرا باید یک فحش به طور مکرر در آن تکرار و تبدیل به شوخی کلامی شود، اظهار کرد: به نظرم آن عبارت اصلا فحش نیست. فحش به چیزهای دیگری گفته می شود که از تربیت و عرف خارج هستند اما این عبارت به طور مکرر در میان مردم عادی هم استفاده می شود. چطور می شود که دوستان با کمدی هایی که به طور مستقیم به مسایل جنسی اشاره می کنند، کاری ندارند و اتفاقا از آنها حمایت می کنند اما وقتی در فیلم ما یک کاراکتر لمپن و تریاکی از یک عبارت مصطلح استفاده می کند، نسبت به آن خشمگین می شوند؟

این کارگردان تاکید کرد: چه ایرادی دارد چنین شخصیتی از این عبارت استفاده کند؟ ضمن این که استفاده از چنین عبارت هایی جزو شخصیت و عادت اوست. البته منظور این کاراکتر از این عبارت این است که به طرف مقابل بگوید حرف نزند. صباغ زاده توضیح داد: شما در این شرایط نباید این موضوعات را بزرگ کنید. البته در برخی از سکانس ها این کلمه سانسور شده است و به جای آن از بوق استفاده می شود ولی سوال من این است که حتی با وجود این کلمه چه اشکالی دارد؟ تماشاگر بخندد آیا خندیدن مخاطب یک ظلم است؟