آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۸
فرهنگ: تجسمی
۱۲

انتقاد مرکز پژوهش های مجلس از وضعیت تولید در سینما

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان «چالش ها و راهکارهای رونق تولید در سال 1398» با انتقاد از فراگیری تولید رانتی، به بحران های صنعت سینمای ایران پرداخته است.

به گزارش مهر، درفاصله سال های 1390 تا 1397 تعداد سینماروها در ایران از 14 میلیون نفر در سال به 28 میلیون نفر رسید. با وجود افزایش قابل توجه تعداد سالن های سینما در ایران طی این سال ها، رقم تولید فیلم در ایران افزایش چشمگیری نداشته است. در ایران هنوز سالانه کمتر از 80 فیلم فرصت اکران می یابند و تعداد تولیدات نیز در همین حدود است. نکته قابل توجه دیگر در اکران سینمایی ایران تعداد پایین فیلم های سودده به نسبت کل تعداد فیلم اکران شده است.

طبق آمار رسمی در سال 1397، 79 فیلم در سینماها اکران شدند و رقم کل فروش آنها رقمی بیش از 250 میلیارد تومان معادل پنج میلیون  و900هزار دلار (با احتساب قیمت کنونی دلار) بوده است. اما از 79 فیلم اکران شده در سال 1397 تنها هشت فیلم توانستند بیش از یک میلیون تماشاگر و رقم نزدیک به پنج میلیارد تومان فروش کنند. با توجه به هزینه های تولید در سینمای ایران می توان گفت تنها همین تعداد فیلم شاید توانسته باشند به سود در فروش برسند. این استدلال ها برخی از نکاتی هستند که  عدم توازن در نظام تولید و مصرف فیلم در ایران را نشان می دهد.

در فصل هایی از این گزارش به مقایسه وضعیت تولید و عرضه فیلم بین اروپا و آمریکا اشاره شده که هالیوود با اتکا به سیستم متشکل و متمرکز سرمایه گذاری، تولید و بازاریابی فیلم موفق شده بازار سینمایی جهان را به دست آورد و از منافع سیاسی آن بهره مند شود. در متن این گزارش، عدم توازن در نظام تولید، توزیع و نمایش فیلم در ایران در نتیجه شکل تولید رانتی و وابستگی سینما به بودجه بیرونی به وجود آمده است، این شکل تولید باعث شده سینمای ایران نحیف و کوچک و در حد فرصتی کوچک برای عده ای خاص باقی بماند.