آرشیو سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۳
اخبار کشور
۳

سکوی پارس جنوبی بازسازی و به مدار تولید بازگشت

سکوی اس پی دی 9 (SPD9) پارس جنوبی که خردادماه امسال آتش گرفته و از مدار تولید خارج شده بود، در هفته گذشته پس از اتمام مرحله نخست بازسازی راه اندازی و به ظرفیت تولید حداکثری به میزان یک میلیارد فوت (28 میلیون مترمکعب) در روز رسید.

به گفته مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت تولید این سکو پس از راه اندازی مجدد درهفته گذشته و در سرویس قرار گرفتن هشت چاه تولیدی، بیش از 800 میلیون فوت مکعب گاز بود که اکنون به ظرفیت تولید حداکثری  یک میلیارد فوت مکعب رسید و دغدغه تامین گاز از این سکو به طور کامل برطرف شد و در مرحله دوم عملیات بازسازی این سکو که بزودی آغاز می شود تاسیسات و تجهیزات آسیب دیده ای که نقش بسزایی در تولید گاز نداشتند، تعمیر خواهد شد.

 علیرضا عبادی درباره عملیات بازسازی و راه اندازی مجدد سکوی حادثه دیده اس پی دی 9  اظهارداشت: خط لوله این سکو به دلیل خوردگی درونی ناشی از ترکیبات اسیدی گاز در 22 خردادماه سال جاری دچار پارگی و آتش سوزی شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بازگشت مجدد سکو به مدار تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، عملیات بازسازی و بهره برداری از این سکو در دو مرحله تعریف شد.

عبادی نخستین مرحله از عملیات بازسازی سکوی اس پی دی 9 را فعالیت های مربوط به برقراری مجدد تولید در بازه زمانی 3 ماه اعلام کرد و افزود: تعمیرات بخش هایی از سکو که تاثیری در امر تولید نداشتند به مرحله دوم موکول شد که در روزهای آینده انجام می شود.

وی یکی از مشکلات و دغدغه های موجود در عملیات بازسازی این سکو را تامین کالاهای مورد نیاز به منظور تولیدی شدن سکو عنوان کرد و اظهارداشت: در نیمه دوم ماه جاری همه  عملیات ساخت بخش های مربوط به احیای تولید به پایان رسید و از پانزدهم مهرماه، تست های نهایی کار برای اطمینان بیشتر از نبود نشتی آغاز شد.

عبادی، حداقل تولید از سکو برای ارسال به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی را 300 میلیون فوت مکعب اعلام کرد.