آرشیو سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۳
اقتصادی
۴

زیان باغداران دماوند از بی تدبیری مسئولان و جولان دلالان

باغداران دماوند،که این روزها مشغول برداشت محصول سیب درختی هستند، با چالش نبود خریدار مواجه هستند.

بنا به گزارش های دریافتی ،امسال با توجه به بارشهای خوب ابتدای سال و شرایط آب و هوایی ، کیفیت ومیزان محصول سیب دماوند افزایش پیدا کرده ولی به دلیل عدم مدیریت بازار توسط مسئولین از یک سو با افزایش عرضه محصول و از سوی دیگر افتادن قیمت گذاری به دست دلالان، شاهد افت پنجاه درصدی قیمت سیب در بازار هستیم؛ حال آنکه همه هزینه های تولید اعم از سم ، کود، نیروی انسانی ، ماشین آلات و سایر نهاده ها برای باغداران افزایش داشته است.

به همین دلیل ، باغداران برای جلوگیری از ضرر ، باید محصولشان را به امید بهتر شدن بازار به سردخانه بفرستند، در حالیکه هزینه نگهداری سردخانه هم افزایش یافته است!ظاهرا صنایع تبدیلی قابل ذکری هم در سطح شهرستان، فعال نیست.

بعضی از انواع محصولات، به دلیل کیفیت عالی ، بیشتر مصرف صادراتی دارد، که متاسفانه امسال برای تسهیل صادرات هم فکری نشده؛ حال آنکه در این شرایط تحریم ، صادرات محصولات کشاورزی می تواند برای کشور ارزآوری هم داشته باشد.

در چندساله اخیر ظاهرا اهتمام ویژه مسئولان بر توسعه گردشگری وتسهیلات بومگردی متمرکز شده، در حالیکه به نظر می رسد حمایت از کشاورزی وتولید غذای مردم ، هرگز از اولویت نمی افتد.

این در شرایطی است که به دنبال افزایش بی رویه ساخت ویلا و تغییرکاربری اراضی کشاورزی ، حدود 500 هکتار از اراضی کشاورزی دماوند که ظرفیت تولید 16 هزار تن محصول را داشته ،از دست رفته است.بنابراین عدم حمایت از قشر زحمتکش کشاورزموجب می شود باغداران برای جبران ضرر عدم فروش محصول، مجبور به فروش باغ و سرمایه خود شوند که خود خسارت بزرگتری به عرصه تولید و کشاورزی وارد می کند.

انتظار می رفت مسئولین امر، باپیش بینی میزان محصولات و مدیریت بازار و کمک به صادرات نمی گذاشتند که محصول روی دست تولیدکننده بماند ولی حالا هم امید می رود برای پیشگیری از ضرر بیشتر ، به کمک باغداران بشتابند!

گفتنی است مدیر جهاد کشاورزی دماوند چندی پیش گفته بود این شهرستان با داشتن 5700 هکتار باغ سیب و تولید حدود 20 نوع سیب با کیفیت عالی، که برخی از آنها شهرت ملی وجهانی دارند،رتبه نخست تولید سیب را در استان تهران دارد که حدود 220 هزار تن در سال می باشد.