آرشیو یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۴۸
جهان
۷

آمریکا و چین در مذاکرات تجاری به توافق اولیه دست یافتند

تفاهم بعد از 15 ماه جدال

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از دستیابی به توافقی اولیه و مهم درباره اختلاف تجاری با چین خبر داد. او پس از دیدار با لیو هی، معاون نخست وزیر چین اعلام کرد که چینی ها محصولات کشاورزی به ارزش 40 تا 50 میلیارد دلار از آمریکا خریداری خواهند کرد. 

به گزارش دویچه وله، به گفته ترامپ، آمریکا و چین بر سر ثبت مالکیت معنوی فراورده ها، مسائل ارزی و خدمات مالی به توافق رسیدند و بعد از امضای توافق نامه مرحله اول مذاکرات، «مرحله دوم» آغاز خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که «توافق حاصل شده برای هر دو کشور عالی است».

در مذاکرات ترامپ با معاون نخست وزیر چین درباره شرکت چینی هوآوی نیز صحبت شده است. هوآوی در فهرست سیاه ایالات متحده قرار دارد و یکی از بزرگ ترین موارد اختلاف تجاری میان چین و آمریکا محسوب می شود. 

از سوی دیگر، استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا خبر داد که تعرفه های گمرکی کالاهای چینی که قرار بود هفته آینده وضع شود اجرائی نمی شود. طبق برنامه های قبلی قرار بود از روز سه شنبه تعرفه گمرکی کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار افزایش یابد.

 لیو هی، مذاکره کننده ارشد چینی هم ضمن ابراز خوشحالی تایید کرده که «پیشرفت قابل توجهی در بسیاری از زمینه ها» حاصل شده است. دو اقتصاد بزرگ جهان 15 ماه است که با وضع کردن تعرفه های گمرکی بر محصولات عملا یک جنگ تجاری را آغاز کردند. این مسئله بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر منفی گذاشت و رشد اقتصاد جهانی را کند کرد.

دلیل اصلی اختلاف تجاری چین و آمریکا این بوده است که دونالد ترامپ از تراز تجاری میان چین و آمریکا ابراز ناخرسندی کرده بود. ترامپ بارها گفته صادرات چین به آمریکا بیش از حد زیاد است، درحالی که واردات این کشور از آمریکا بسیار کم است و این شکاف فزاینده دیگر قابل قبول نیست. پیشرفت در مذاکرات آمریکا و چین نامنتظره بود، زیرا پیش از آغاز مذاکرات در پنجشنبه گذشته کسی انتظار نتیجه بخش بودن این مذاکرات را نداشت.