آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۱۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

تاج گذاری امپراطور جدید و 59 ساله ژاپن

«نارو هیتو» امپراطور 59 ساله ژاپن که در ماه مه سال جاری میلادی (اردیبهشت-خرداد) پس از کناره گیری پدرش سلطنت را از او تحویل گرفت، در مراسمی رسمی بر تخت امپراطوری تکیه زد.

روز سه شنبه برای اولین بار شاهزاده ‎ای در ژاپن به پادشاهی رسید که یک رگه از عوام دارد، چرا که «آکیهیتو»، پدر او، اولین فرد از خاندان سلطنتی بود که در زمان ولیعهدی اش با زنی از طبقه عوام ازدواج کرد و «نارو هیتو» فرزند این ازدواج است. دولت ژاپن اعلام کرده با آغاز امپراطوری «ناروهیتو» که به جای پدر 85 ساله نشسته، نام عصر جدید به «ریوا» تغییر خواهد کرد. این اسم ترکیبی، به معنای «صلح فرخنده» است. مراسم تاج گذاری امپراطور در حالی برگزار شد که وقوع توفان «هاگی بیس» در این کشور بیش از 80 کشته برجای گذاشته و خسارات گسترده ای به دنبال داشته و برای اولین بار اعتراضات کم رنگی هم به هزینه های این مراسم صورت گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امپراطور 59 ساله ژاپن پس از نشستن بر تخت پادشاهی، سوگند خورد تا بر اساس قانون اساسی ژاپن به وظایف خود عمل کند. این مراسم دیروز با حضور دو هزار میهمان از 180 کشور جهان برگزار شد. به همین مناسبت دولت ژاپن 550 هزار متهم به جرائم جزئی را عفو کرد.

گفتنی است که امپراطور ژاپن فاقد اختیارات رسمی دولتی است و پررنگ ترین جلوه سیاسی اش حضور در مراسمات است.