آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۱۰
صفحه اول
۱

ایران دوباره واردکننده گندم شد

وزیر جهاد کشاورزی از تصمیم دولت برای واردات گندم خبر داد؛ به گفته او علی رغم افزایش تولید گندم، نفروختن گندم های تولیدی به دولت از دلایل واردات گندم در سال جاری است.

به گزارش تسنیم، محمود حجتی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درخصوص موضوع واردات گندم به کشور و گلایه یکی از اعضای اتاق بازرگانی درباره عدم اطلاع رسانی شفاف نسبت به این موضوع گفت: متاسفانه ما علی رغم آن که در سال جاری تولید گندممان افزایش داشت به دلایلی نتوانستیم گندم را حتی به میزان سال قبل تر که با خشکسالی هم مواجه بودیم خریداری کنیم. وزیر جهاد کشاورزی افزود: من نمی خواهم این موضوع را خیلی باز کنم، ولی یکی از دلایل اصلی آن، این بود که کشاورزان در برخی استان ها، گندم های تولیدی شان را به ما نفروختند و حتی میزان خرید ما به اندازه کشت آبی آنها هم نبود که این موضوع در استان های غربی و شمال غربی بیش از سایر استان ها بود. وی ادامه داد: زمانی که قیمت خرید جو در کشورمان حدود 1800 تومان است و قیمت همین جو در آن سوی مرزها، بیش از 3000 تومان است، طبیعی است که مشکلاتی پیش خواهد آمد.

حجتی با اعلام خبر تصمیم دولت برای وارد کردن گندم نیز گفت: در چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت گندم را وارد کند که البته واردات گندم در حوزه فعالیت وزارت جهاد نیست و شرکت بازرگانی دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی و تصمیم گیرنده هستند.

در حالی که کشور طی چهار سال گذشته در تولید گندم به خودکفایی رسیده بود، برخی بی تدبیری ها و اجرای غلط قانون خرید تضمینی گندم باعث شد این دستاورد به سال پنجم نرسد و با شکست مواجه شود. طی سال های گذشته، افراد زیادی تلاش کرده بودند که خودکفایی گندم شکست بخورد و آنها بتوانند اقدام به واردات این کالا کنند و در حال حاضر به نظر می رسد تلاش های آن به ثمر نشسته است. خطای استراتژیک دولت در تعیین نرخی غیرمنطقی و غیرمنصفانه برای خرید تضمینی گندم منحصر به سال زراعی گذشته نبود و برای سال زراعی جدید نیز دولت علی رغم تمام هشدارهای کارشناسان و متصدیان تولید، قیمت گندم را بدون توجه به نرخ تورم و هزینه های تولید، 2200 تومان تعیین و ابلاغ کرده است.