آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۱۰
اقتصاد
۳

خطر افزایش تورم با اوراق مشارکت

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که دولت با کسری بودجه مواجه شده و برای مقابله با آن به اخذ مالیات و انتشار اوراق مشارکت روی آورده است، اظهار کرد: اگر بنا باشد فشار افزایش مالیات ستانی بر تولیدکنندگان شناسنامه دار باشد و تنها آنها این فشار را تحمل کنند، قطعا در آینده این سیاست به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد، زیرا مالیات ستانی باید با رعایت عدالت انجام شود و تمام کسانی که فعالیت دارند و درآمد کسب می کنند، به شکل عادلانه مالیات بدهند.

به گزارش ایسنا، خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در رابطه با اوراق مشارکت نیز باید به این موضوع توجه داشت که این اوراق، بدهی به حساب می آید و در سال های بعد این دولت یا دولت آینده آنها را باید پرداخت کند و همین مساله یک تورم جدید را برای سال های آینده قابل پیش بینی می کند.

از این رو برای جبران کسری بودجه باید راه حل هایی را درنظر گرفت که در آینده برای ما عواقب سنگین نداشته باشد.

 خوانساری گفت: متاسفانه با وجود آن که وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده بود طبق برنامه ششم توسعه شاخص مالکیت و رقابت پذیری را ارائه کند، اما هنوز در این زمینه هیچ نتیجه ای به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که وضعیت ایران در شاخص رقابت پذیری افت داشته است.

به گفته وی، در شرایطی که در سال 1390 جایگاه ایران در میان کشورهای جهان رتبه 62 را نشان می داد در حال حاضر از میان 144 کشور به رتبه 99 رسیده و در سال 2019 افتی ده پله ای را تجربه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش رشد اقتصادی از سال گذشته، اظهار کرد: در صورت نپرداختن به مسائلی همچون رقابت پذیری، نمی توان انتظار داشت که نیازهای مبنایی اقتصاد ایران مانند افزایش رشد اتفاق بیفتد.