آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۱۰
فرهنگ: کاغذ
۱۰

ماجراهای کاغذ در جام جم

نه فقط مطبوعات، بلکه در این مدت، رد بسیاری از تخلف ها در اصناف مرتبط با کاغذ را در جام جم زده ایم. اخلالگران مثل اختاپوس افتاده اند به جان بازار کاغذ و البته ما یا در واقع بهتر بگوییم خبرنگار پرتلاش این حوزه یعنی آذر مهاجر هم ول کنشان نبوده است:

    فروشنده ها: فروشندگان کاغذ صنف مستقلی هستند که البته کارشان تابعی است از عملکرد تاجران و واردکنندگان کاغذ. اگر واردکننده کاغذ یارانه ای، آن را به قیمت آزاد در اختیار فروشندگان قرار بدهد، چاره ای نمی ماند جز فروش به قیمت آزاد اما خود فروشندگان هم در بالابردن قیمت کاغذ بی تاثیر نبوده اند. گزارش «موریانه های ظهیرالاسلام» را 17 مرداد 1397 در این باره منتشر کردیم.

    واردکننده ها: درباره واردکنندگانی که با نرخ دولتی کاغذ وارد کرده اند و به نرخ آزاد می فروشند، گزارش های متعددی نوشته ایم و حتی اشاره کرده ایم که چطور این عده نبض بازار کاغذ را به دست گرفته اند و با اخلال در این بازار، سرنوشت روزنامه و کتاب را به سمت نابودی سوق داده اند. از جمله این گزارش ها می توانید «روزگار مچاله کاغذ در قلب پایتخت» را 29 فروردین 97 در جام جم بخوانید.

    ناشران: در فقره کاغذ و آشفتگی بازارش همیشه ناشرها بیشترین گلایه را داشته اند و اصلا دلیل پیگیری وضعیت کاغذ در صفحات فرهنگی روزنامه جام جم، لطمه هایی بود که وضعیت کاغذ به صنعت نشر و فرهنگ کشور وارد می کرده است اما اگر پیگیری گزارش های کاغذی ما باشید، حتما می دانید که ما رد برخی ناشران را در آب گل آلود بازار نشر گرفته ایم. گزارش مبسوطی در این باره به قلم محمدصادق علیزاده، دبیر فرهنگی روزنامه جام جم منتشر شده که با تیتر «حواله فروشی در راسته کاغذفروشان» به تاریخ اول مرداد 98 قابل جست وجو است.

    چاپخانه دارها: در این میان بوده اند چاپخانه هایی که با واردکنندگان کاغذ روی هم ریخته اند و کاغذ با ارز دولتی را در بازار آزاد فروخته اند. گزارش «چاپچی های کاغذباز» آذر مهاجر که 14 مرداد در همین صفحه منتشر شد در این باره است.