آرشیو پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۱۹۷
فرهنگی
۶
گفت و گو

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به نامه تهیه کننده «لامینور» واکنش نشان داد : پاسخی به «وابسته نیستیم»

یگانه خدامی
 مهرجویی، درمیشیان و چند داستان دیگر

عادت داریم که فیلم های داریوش مهرجویی از ابتدای ساخت با حاشیه و خبرهای داغ همراه باشد اما این بار به نظر می رسد حضور مجدد رضا درمیشیان به عنوان تهیه کننده جدیدترین فیلم مهرجویی یعنی «لامینور» این خبرهای داغ را بیشتر هم کرده است. چند روز پیش خبری درباره حمایت مالی 400 میلیون تومانی بنیاد سینمایی فارابی از «لامینور» منتشر شد. خبری که واکنش تند درمیشیان را همراه داشت. او توضیحاتی در این باره نوشت و در فضای مجازی منتشر کرد: «دیروز پیک بنیاد سینمایی فارابی نامه ای برایم آورد که در آن همان توضیحات خبرگزاری مورد علاقه فارابی، با این مضمون، تکرار شده بود که آماده اعطای وام به فیلم «لامینور» آقای مهرجویی هستند و نامه معرفی دریافت وام را به صندوق اعتباری هنر، یعنی همان جا که آقای مهرجویی را نمی شناختند و رزومه شان را می خواستند! داده اند. اما نکته جالب اینکه هم بالای نامه و هم روی پاکت آن تاریخ نزدیک به سه ماه قبل قید شده است! واقعا برایم سوال است که چطور نامه فارابی از خیابان سی تیر (محل فارابی) تا خیابان شهید مطهری (دفتر من) سه ماه در راه بوده؟! فیلم آقای مهرجویی بدون حمایت شما در حال ساخت است و ما نیازی به وام بهره دار شما نداریم. شان و جایگاه آقای مهرجویی هم بزرگ تر از این هاست. شان شما هم بالاتر است که سه ماه به عقب برگردید و یادتان بیاید که جواب نامه فیلم آقای مهرجویی را نداده اید و پس از تولید آن به صرافت حمایت بیفتید!» او این توضیح را در اینستاگرامش با هشتگ «وابسته نیستیم» منتشر کرد و در حساب توئیتری اش هم با به اشتراک گذاشتن تصویری کنایه آمیز با اشاره به سینمای غیر وابسته همین هشتگ را زد. البته این هشتگ و این توضیحات تند هم واکنش بنیاد سینمایی فارابی را همراه داشت و علیرضا تابش مدیرعامل این بنیاد دیروز نامه ای سرگشاده خطاب به درمیشیان با عنوان «آقای درمیشیان چه خوب که وابسته نیستید» منتشر کرد: در بخشی از این نامه آمده بود: «پاسخ نامه شما به همان تاریخی که در آن درج شده، برای دفتر ارسال شده که ظاهرا دریافت نکرده اید و پس از بی اطلاعی اخیر شما در رسانه ها مجددا ارسال شد تا از ماهیت نامه مطلع باشید... چقدر خوشحالم که در پایان این متن، از هشتگ وابسته نیستیم استفاده کردید. باید شخصا از شما تشکر کنم به خاطر این دیدگاه که سینماگر جوان و خوش آتیه سینمای ایران، خود را وابسته به حمایت نهادهای سینمایی و تسهیلات شان نمی داند. چه خوب که تفسیر درستی از نقش تسهیلگری نهادهای دولتی سینمای ایران دارید. البته که استقلال فکری سینماگران در کشور ما سال ها سابقه دارد ولی چه هدف گذاری خوبی است تلاش برای استقلال سینما از بودجه های دولتی، که ترکیب استاد سپیدموی سینمای ایران، جناب مهرجویی عزیز و سینماگر جوان و خوش آتیه ای مثل شما، همه ما را به تحقق آن امیدوار می کند.»

فارابی حمایت از چه فیلم هایی را در اولویت قرار می دهد

این نامه نگاری ها بحث حمایت های فارابی و نحوه انتخاب فیلم ها برای حمایت را بعد از چند وقت دوباره داغ کرد؛ حمایت هایی که گاهی با انتقادهای کارگردان ها و تهیه کنندگان روبه رو بوده و به همین دلیل بنیاد سینمایی تصمیم گرفته است در راستای سیاست های شفاف سازی هر سال اولویت های حمایتی خود را از فیلم ها منتشر کند تا حرف و حدیثی در مورد تصمیمات گرفته شده باقی نماند. به عنوان مثال براساس آیین نامه ای که مرداد امسال منتشر شد اولویت های حمایتی سازمان سینمایی در سال 98 این موارد بوده است: 1- افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه با هدف تقویت سرمایه اجتماعی 2- تقویت عزت مندی و قدرت ملی با تاکید بر پیشرفت های کشور در حوزه های مختلف 3-.توجه به نهاد خانواده با تاکید بر ارزش های اسلامی-ایرانی؛ اولویت هایی که کارشناسان فارابی هم بر اهمیت و جدی گرفتنشان صحه می گذارند. حمید جمدر یکی از کارشناسان بنیاد سینمایی فارابی که در سال های گذشته حضور پررنگی در جلسات تصویب فیلمنامه های مورد حمایت داشته در این باره به «ایران» می گوید: «اولویت های فارابی بر اساس مسائلی است که معاونت سینمایی وزارت فرهنگ اعلام می کند. ارج گذاری به ارزش های انسانی و خانوادگی و پرداختن به مباحث ارزشمند مانند تقویت امید از مواردی است که باعث می شود فیلم مورد حمایت فارابی قرار بگیرد. البته در دوره جدید یک مساله دیگر هم مورد توجه قرار گرفته است و آن هم توجه ویژه به مخاطب است. به این ترتیب که اگر فیلمی بتواند مخاطب بیشتری جذب کند مورد حمایت قرار می گیرد.»درمیشیان در نامه اش به نام مهرجویی و اهمیت ایشان در سینمای ایران هم اشاره کرده بود و انتظار داشت حمایت های فارابی در این مورد از مسیر دیگری طی شود. جمدر درباره اینکه نام بزرگ کارگردان ها چقدر در جلب حمایت فارابی موثر است هم می گوید: «صرف نام یک کارگردان تاثیری در حمایت ندارد ولی کمک می کند که بهتر است بتوانیم درباره فیلم ها قضاوت کنیم. اگر کارگردانی را نشناسیم نمی دانیم قرار است فیلمش به چه سبک و سیاقی ساخته شود اما وقتی کارگردانی را می شناسیم با توجه به کارهای قبلی او می توانیم پیش بینی کنیم که قرار است فیلمش در چه حدی باشد» به گفته این کارشناس سینما مدت زمانی که طول می کشد تا این تصمیم گیری انجام شود بستگی به تعداد کارهایی دارد که به بنیاد سینمایی ارائه شده اند اما اولویت بررسی با فیلم هایی است که پروانه ساخت گرفته اند و تهیه کننده می خواهد تکلیفش را برای سرمایه گذاری و ساخت بداند. به این ترتیب نامه تند درمیشیان با آن هشتگ و پاسخ کنایه آمیز علیرضا تابش باعث شد «لامینور» علاوه بر نام کارگردان و تهیه کننده اش با مبحث تازه ای مورد توجه قرار بگیرد. مبحثی چالش برانگیز که به نظر می رسد با اظهارات روشنگرانه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی فعلا پرونده اش بسته شده باشد.