آرشیو پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۱۹۷
فرهنگی
۶

تلگراف خبر

فیلم کوتاه «تاسوعا» به کارگردانی وحید حق وردی به بخش مسابقه جشنواره بین المللی «النهج» در شهر کربلا -کشورعراق- راه پیدا کرد. این فیلم در رابطه با عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت عبدالله حسین(ع) و آداب عزاداری در روز تاسوعا مردم ایران است. این جشنواره از 5 تا 9 آوریل 2020، مصادف با17 تا 21 فروردین ماه سال 99 برگزار می شود.

 -مجموعه تلویزیونی «فوق لیسانسه ها» از جمعه 17 آبان ماه روی آنتن شبکه سه سیما می رود. سریال «فوق لیسانسه ها» به تهیه کنندگی رضا جودی و کارگردانی سروش صحت در 30 قسمت هر شب ساعت 20:45 از شبکه سوم پخش خواهد شد.

بازماندگان جنگ بوسنی خواستار پس گرفتن جایزه ادبیات نوبل 2019 پیتر هانتکه شدند. بازماندگان جنگ بوسنی از جمله مادرانی که شوهران و پسران شان را در کشتار سربرنیتسا از دست دادند روز سه شنبه در سارایوو به نشانه اعتراض گرد هم آمدند و از کمیته نوبل خواستند تصمیم خود برای اهدای جایزه نوبل ادبیات سال 2019 به نویسنده اتریشی پیتر هانتکه را عوض کند. هاندکه 76 ساله مدت هاست که به خاطر دفاع سفت وسخت خود از صرب ها طی جنگ های دهه نود میلادی  مورد انتقاد قرار گرفته است.

بزرگداشت مارتین اسکورسیزی فیلمساز مطرح در بنیاد فیلم امریکا (AFI) برگزار می شود. مراسم سالانه بنیاد فیلم امریکا که قرار است 15 نوامبر(24آبان) در هالیوود برگزار شود با نمایش فیلم «مرد ایرلندی» جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی و همچنین گفت و گویی با این سینماگر 76 ساله همراه خواهد بود. باب گازال رئیس این نهاد سینمایی، اسکورسیزی را یک استاد امریکایی خواند و گفت افتخار بزرگی است که موسسه فیلم امریکا سینمادوستان را یک شب گرد هم می آورد تا از این داستان گوی رویایی تقدیر کند.

 کارگردان سریال «الف ویژه» هنوز مشخص نیست. حامد افضلی نویسنده این سریال گفته است:«کارگردان این سریال هنوز انتخاب نشده است اما این را می دانم که آقای محمدرضا هنرمند و کمال تبریزی از گزینه های کارگردانی نیستند.» ابتدا قرار بود این سریال به تهیه کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمدرضا هنرمند برای ماه رمضان ساخته شود، اما بعد از مدتی به دلیل مشکلاتی که بین گروه تولید و تلویزیون به وجود آمد این امر میسر نشد و سریال به گروه دیگری به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی محمد مسعود سپرده شد. بخشی از سکانس های ابتدایی سریال توسط گروه دوم تصویربرداری شد اما در میانه راه متوقف شد.