آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۱۹۸
سیاسی
۲

انهدام پهپاد خارجی ناشناس در ماهشهر

گروه سیاسی: بامداد روز گذشته، پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی، یک پهپاد خارجی ناشناس را، پیش از آنکه به مناطق حساس نزدیک شود، در آسمان بندرماهشهر هدف قرار داد و ساقط کرد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، کشور مبدا یا هویت این پهپاد اعلام نشد، اما هم فرمانده پدافند هوایی ارتش و هم استاندار خوزستان تاکید کردند که این پهپاد خارجی بوده است.

ساعاتی پس از انتشار گزارش های خبری مبنی بر هدف قرارگرفتن یک پهپاد در خوزستان، امیرعلیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی، این خبر را تایید کرد و گفت: بامداد روز جمعه یک فروند پهپاد متجاوز از سوی سامانه های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر، تحت هدایت شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

او با بیان اینکه این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است، تاکید کرد که پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس  با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

صباحی فرد تاکید کرد: ما بارها اخطار داده ایم که شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با آمادگی کامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حریم هوایی کشور پاسخ خواهد داد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هم در اظهارنظری، با بیان اینکه پدافند قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در ماهشهر با شلیک موشک این پهپاد ناشناس را ساقط کرد، گفت: لاشه این پهپاد در نیزارهای اطراف ماهشهر سقوط کرد که از سوی نیروهای نظامی و امنیتی از لای نیزارها بیرون کشده شد و کارشناسان تحقیقات از آن را آغاز کرده اند. به گزارش مهر، رئیس شورای تامین استان خوزستان گفت: پهپاد یادشده به طور قطع مربوط به کشورهای خارجی است و نتایج بررسی های کارشناسان نیز پس از مشخص شدن در اختیار مردم قرار می گیرد.

درحالی که گمانه زنی برای مبدا این پهپاد ادامه دارد، وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که این پهپاد متعلق به این کشور نیست. این درحالی است که خردادماه امسال پهپاد امریکایی «گلوبال هاک» به عنوان یکی از گران ترین و مدرن ترین پهپادهای این کشور، بر فراز خلیج فارس با شلیک پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساقط شد. این پهپاد امریکایی با استفاده از سامانه بومی «سوم خرداد» هدف قرار گرفت و در خوزستان نیز این سامانه پدافندی بومی بود که این پهپاد را ساقط کرد.