آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۱۹
زندگی: دانش
۱۵

چرا برخی افراد نسبت به دیگران کمتر می خوابند؟

سمیرا کیان پور

 محققان دانشگاه کالیفرنیا سومین جهش ژنتیکی مرتبط با خواب کوتاه را کشف کردند. این جهش ژنتیکی در پدر و پسری یافت شده است که حدود چهار تا پنج ساعت در شبانه روز می خوابند. این درحالی است که مدت زمان خواب طبیعی به طور میانگین هشت ساعت است و افرادی که کمتر از این می خوابند معمولا در دراز مدت به چاقی، بیماری های قلبی، فشارخون، دیابت و افسردگی دچار می شوند، اما در این پدر و پسر نشانه ای از این مشکلات دیده نشده است.

محققان در هر دو آنها یک جهش تک حرفی در ژنNPSR1  یافتند. این ژن عامل ساخته شدن نوعی گیرنده عصبی است که باعث فعال شدن مسیر بیداری در مغز می شود. فرآیند تاثیر این جهش هنوز مشخص نیست اما گمان می رود گیرنده عصبی تولید شده بر اثر این جهش حساس تر عمل می کند.

دکتر یینگ هیو فو، مسوول ارشد این تحقیق می گوید: «ما می دانیم در طول خواب مایع مغزی نخاعی مواد زائدی مانند بتا آمیلوئید(beta-amyloid)  را که پروتئینی سمی و مرتبط با بروز آلزایمر بوده و بر اثر فعالیت طبیعی مغز تولید می شود پاکسازی می کند. به نظر می رسد در افراد دارای این جهش این گونه پاکسازی ها با راندمان بالاتری انجام می شود و به نوعی آنها بر اثر این جهش خواب پر بازده تری را تجربه می کنند.

وقتی دکتر فو و همکارانش موش هایی را با همین جهش ژنی پرورش دادند، به نکته جالب دیگری نیز دست یافتند؛ نتیجه این که موش ها نه تنها به خواب کمتری نیاز داشتند بلکه در آزمونی که به عمل آمد عملکرد حافظه شان نیز بسیار بهتر بود و در واقع مشخص شد این ژن خاص مانع از بروز مشکلات حافظه، ناشی از کمبود خواب نیز می شود. دکتر فو معتقد است این جهش بسیار کمیاب است و حدودا از هر چهار میلیون نفر یک نفر این جهش ژنی را دارد.

newatlas . livescience .wired