آرشیو یک‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸، شماره ۴۷۴۷
تاریخ و اقتصاد
۲۲
گاهشمار

مذاکرات مالی در مجلس اول

مذاکرات مجلس اول شورای ملی در روز 18 آبان ماه 1286به بررسی مسائل مالی با حضور وزیر مالیه اختصاص یافته و حقوق سلطنتی نیز تعیین شده است. در اینجا مختصری از آن مذاکرات از نظرتان می گذرد:

وزیر مالیه: شرحی که از طرف کمیسیون مالیه داده شده فی الحقیقه هر چه من ملاحظه کردم بالاتر و بهتر از این نمی شود این مدت شب و روز را زحمت کشیده نهایت وطن پرستی را به خرج دادند خیلی هم باید اظهار تشکر و امتنان از آنها کرد اما تفصیل کتابچه را ایشان مفصلا گفتند من به طور خلاصه عرض می کنم از سی، چهل سال قبل مالیات هیچ میزان صحیحی نداشته چنانچه کرارا درخصوص تعدیل علمی عرض کرده ام که مالیاتی از روی تعدیل علمی نباشد هیچ فایده ندارد خرج هم همین طور بوده هیچ بنای صحیحی نداشته به این ترتیب که عرض کردم و شالوده ریخته شده همه عالم می دانند که ما بعد از این می توانیم ترقی کنیم. تمام چشمه های ثروت ما زیر خاک است در این مدت ما نمی دانستیم چه کنیم و بودجه مملکت مغشوش بود معادن ما تمام زیر خاک بوده و خاک ما از برای زراعت بهتر از هر خاکی است و به واسطه مسامحه و سهل انگاری این طور شده و حالا همه می دانید که این اول قدمی است که ما در راه ترقی برداشته ایم و به این وسیله به همت وطن پرستان ترقیات عالیه خواهیم کرد این جرح و تعدیل علاج فوری بود که شد.

آقا سید عبدالله: با اینکه این تعدیل در کمیسیون شده آیا طوری هست که همه ملتفت باشند که تعرض به حقوق اهل حقوق نشده چنانچه بعضی شهرت ها داده شده بود اگر این طور است بسیار خوب است.

موتمن الممالک: قریب دوهزار از قلم های درشت بیشتر کسر و منظور نشده است.

حاج سیدنصرالله: از حقوق ضعفا چیزی کسر نشده است بلکه قریب یک کرور که در نظر گرفته اند برای مخارج اتفاقیه و اهل استحقاق است که در حین لزوم ملاحظه شود.

رئیس: یکی از آن قلم های درشت قدری کسر شده است ولی از باب استحقاق چیزی کسر نشده است بلکه کمال دقت و ملاحظه شده است.

حاج سیدنصرالله: همان طور که عرض شد کمال ملاحظه شده است.

آقا سیدعبدالله مجتهد:  الحمدلله بسیار خوب شده است.

وزیر مالیه: اینکه فرمودید رعایت ارباب استحقاق شده است یا نه من هم مطلع بودم که رعایت و ملاحظه اشخاصی که محتاج به این حقوق هستند شده است و عرض کردم که این اصلاح فوری است ولی وقتی که اصلاح صحیح و ممیزی شود این عایدی که پانزده کرور باشد چیزی نیست همچو به نظر می آید که بنده می گویم مالیات باید تعطیل شود ولی این طور نیست و غیرممکن است که بر مالیات تحمیل شود بلکه بنده می گویم همین مالیاتی که حالیه هست در بعضی از جاها تحمیل شده و زیاد می گیرند، مالیات باید از روی آب و خاک و کشت و زرع روی هم گرفته شود آن وقت عایدی مملکت چند مقابل شده و همه هم به میل و رضایت می دهند.

آقا سیدعبدالله مجتهد: در بدو تاسیس مجلس از زمان مشیرالدوله همیشه مقصود ما این بود که یک ترتیب صحیحی در مالیات داده شود وعشر گرفته شود مثل زکوه در این صورت به کسی هم ضرر نخواهد رسید.

وزیر مالیه : مقصود بنده هم همین است.

آقا سیدعبدالله مجتهد : مقصود این است که به همان قانون اسلامی برای حفظ حدود و ثغور و منافع عامه مثل زکوه عشر بدهند در این باب زحمت را بر خود هموار کرده یک ملاحظه در کلیه مملکت بکنید که هم اضافه از حالا خواهد شد و هم به میل خواهند داد حالا نمی دانم دراین خصوص اقدامی خواهید کرد یا خیر؟

وزیر مالیه: مقاصد ما همین است، همه اقرار داریم که مملکت ما خراب است و مالیات ما هم همین طور. مالیه ما نباید این قدر باشد باید در صدد اصلاح برآییم و چشمه های ثروت خودمان را باز کنیم و مالیات را همین طور که فرمودید از روی عدالت بگیریم و در این خصوص همه باید خوشنود شوند که مالیات از روی عدالت گرفته می شود و مملکت هم آباد می شود و از بابت خرج هم بعدها به این ترتیب که همیشه وجهی موجود خواهد بود که در هر مورد مجلس تصویب کند به مصرف برسد.

آقا سیدحسن تقی زاده: برای اینکه خاطر وکلای عظام را جلب کنم لازم است که عرض کنم درخصوص مالیه خیلی عقب افتاده ایم حتی درخصوص غله. دیشب صنیع الدوله می خواستند صورت برداشته شود بعضی نطق های فصیح هم در موقعش خوب است ولی درموقع رای دادن مناط نیست مثلا بازدید بنایی را می شود گذاشت برای بعد در موقعی که معلوم است که نجات مملکت ما به پول است هیچ چاره نداریم جز اینکه هر چه پیش بیاید قبول کنیم من درعهده دیانت خود می گیرم و مسوولیت آن را پیش خدا قبول می کنم که اگر تمام این افراد حقوق بی جا را ببرند  و مملکت را نجات بدهند هیچ گناهی نکرده باشند فرضا امسال دو هزار نفر از گرسنگی بمیرند عقیده بنده بر این است که در مقابل حفظ مملکت نباید اهمیت داد.

(در باب بودجه سلطنتی رئیس اظهار داشتند که هرکس رای دارد به یک کرور نقد و پنج هزار خروار غله و پنج هزار خروار کاه، ورقه سفید بیندازد و هرکس رای ندارد و کمتر از آن،که سیصد و شصت هزار تومان است ورق آبی بیندازد در حقیقت آنچه در این باب باید گفت وگو شود شده و کمتر از یک کرور نمی شود قرار داد.)

اسدالله میرزا: بلی آنچه در این باب باید گفت وگو و مدافعه شود در کمیسیون مالیه شده و خود جناب رئیس دقت زیاد کرده اند کمتر از یک کرور نمی شود رای داد.

احتشام الاطباء : این حقوق سلطنتی تغییرپذیر هست یا خیر و حالا که پانزده کرور مالیه است اگر فردا سی کرور بشود دو کرور داده می شود یا خیر؛ میزان همین است؟

آقا سیدحسن تقی زاده: باید دانست که رای درخصوص بودجه سلطنتی سال به سال تغییرپذیر است و مثل قانون است و این دفعه سیم(سوم) است که مذاکره می شود و تغییر پذیر است ولی مثل قانون که هر وقت اقتضا کرد تغییر می پذیرد.

(رای گرفته شد برای بودجه سلطنتی که سالی یک کرور باشد، هشتادو سه رای داده شد.)