آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۲۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

معترضان در شیلی کلیساها را غارت کردند دانشگاه «سانتیاگو» را به آتش کشیدند

معترضان خشمگین شیلیایی ضمن حمله به دانشگاهی در سانتیاگو و غارت اموال آن، برخی از ساختمان های دانشگاه را به آتش کشیدند. آنها به اموال کلیساها نیز رحم نکرده و آن را به غارت بردند.

شیلی حدود یک ماه است که به شدت ناآرام است. معترضان در این کشور معمولا نا آرام، پس از یورش به ساختمان های واقع در دانشگاه «پدرو دی والدیویا» در مرکز سانتیاگو، بخش هایی از ساختمان را به آتش کشیدند. این در حالی است که به نظر می رسد اعتراضات ضد دولتی در شیلی تدریجا خشن تر می شود. رسانه های محلی شیلی ضمن انتشار تصاویری از یک ساختمان در حال سوختن در بخش مرکزی سانتیاگو، خشونت آمیز بودن تظاهرات را تایید کردند. بر اساس گزارش ها معترضان قبل از آتش زدن این ساختمان اموال آن را غارت کردند.

معترضان همچنین به کلیسایی در میدان «پلازا» سانتیاگو حمله ور شده و آن را هم غارت کردند. این افراد مجسمه ها، پیانو و حتی پرتره ها را از کلیسا خارج کرده و به عنوان مانع در مقابل پلیس استفاده کردند. اوایل روز جمعه هزاران تن از مردم شیلی در گردهمایی دیگری در مرکز سانتیاگو، تجمع کرده بودند.

جرقه اعتراضات از ماه اکتبر(مهر ماه) و در اعتراض به افزایش بهای حمل ونقل عمومی زده و به تدریج گسترده شد. مردم شیلی اکنون به صورت کلی علیه سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولتمردان خود به خیابان ها سرازیر شده اند و خواسته هاشان به کلی دگرگون شده است.

وضعیت کنونی شیلی به لغو نشست اپک و مجمع تغییرات آب و هوایی در سانتیاگو منجر شده است. تا کنون در طول این اعتراضات بیش از 20 تن کشته و حدود 2000 نفر در پی خشونت نیروهای پلیس مجروح شده اند.