آرشیو شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۳۵۶۲
دیپلماسی
۱۵

منوچین به دنبال تلاش برای تغییر همکاری هند با ایران

دور جدید رایزنی های ضد ایرانی آمریکایی ها در هند آغاز شده است. روز گذشته استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، به دهلی نو سفر کرده تا بار دیگر هندی ها را به همکاری نکردن با ایران ترغیب کند. گزارش شده که سفر منوچین به عنوان بخشی از دستور کار سفر هیئتی آمریکایی به هند برای جلب حمایت علیه ایران به خاطر فعالیت های هسته ای آن و آنچه روابط با شبکه های جنگ طلب عنوان شده است، با مقامات هندی مذاکره می کند.

در این سفر مقامات دیگری از وزارت خزانه داری آمریکا از جمله برنت مکینتاش، معاون وزیر خزانه داری در امور بین الملل و مارشال بلینگزلی، دستیار منوچین در زمینه تامین مالی تروریسم و جرائم مالی، همراه استیون منوچین هستند. منوچین با نیرمالا سیتامارا، وزیر اقتصاد هند، دیدار خواهد کرد. این در حالی است که روز گذشته نخست وزیران دو کشور هند و آلمان در دیداری بر پایبندی این دو کشور به توافق هسته ای و ضرورت حل وفصل صلح آمیز مسائل ناشی از آن تاکید کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امروز در نشستی در دهلی نو بر تعهدشان نسبت به توافق هسته ای ایران تاکید دوباره کردند. دو طرف در بیانیه مشترکی که از دفتر نخست وزیری آلمان منتشر شد، گفتند: مسائل ناشی از آن [توافق هسته ای] باید به روش صلح آمیز و از طریق گفتمان سیاسی حل شود.  آلمان و هند همچنین در این بیانیه مطرح کردند که لازم است ایران به این توافق پایبند باشد و «مسائل ضروری باید به روشی صلح آمیز از طریق گفتمان، اقدامات اعتمادسازی و همچنین از طریق تلاش هایی برای کاهش تنش های موجود حل شوند».

هند یکی از خریداران بزرگ نفت ایران است که در اولین دور تحریم های ایران نیز به شدت تحت فشار آمریکا برای قطع همکاری و خرید نفت از ایران بود، به همین واسطه هند دوره ای از تحریم نفتی ایران مستثنا شد؛ اما در شرایط فعلی هند با مکانیسم بانکی داخلی خود به ادامه خرید نفت از ایران ادامه می دهد.