آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۲۰۲
جهان
۱۳

خبر

پرو، مورالس را راه نداد

پرو با رد درخواست فرود هواپیمای نیروی هوایی مکزیک حامل اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی، این رئیس جمهوری مستعفی را راه نداد و هواپیما در نهایت در پاراگوئه به زمین نشست. علاوه بر پرو، برج های کنترل شیلی و برزیل هم مانع عبور هواپیمای حامل مورالس از حریم هوایی خود شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هواپیمای مورالس قرار بود در پرو و پیش از سفر به مکزیک به زمین بنشیند تا مجدد سوخت گیری کند؛ دولت مکزیک به اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده بود و مورالس هم این پیشنهاد را پذیرفت در حالی که در سخنرانی استعفای خود که از تلویزیون بولیوی پخش شد گفته بود، کشورش را ترک نمی کند چون کاری نکرده است که بخواهد فرار کند.

مقام های ارشد مستعفی بولیوی نیز احتمالا در همین هواپیما در کنار مورالس به مکزیک می روند. وزیر دفاع بولیوی آخرین مقامی بود که روز سه شنبه استعفا داد.

مبادله زندانیان در افغانستان

دولت افغانستان از مبادله زندانیان با طالبان خبر داد. به گزارش «یورونیوز»، بر این اساس دولت افغانستان در ازای آزادی کوین کینگ، استاد امریکایی دانشگاه کابل و همکار او، تیموتی ویکس استرالیایی که در سال 2016 توسط طالبان ربوده شده بودند، حاجی مالیخان، عبدالرشید و انس حقانی، برادر رهبر گروه حقانی را آزاد خواهد کرد. این در حالی است که تلاش ها برای از سر گیری گفت و گوها میان امریکا و طالبان قوت گرفته است.