آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۲۸
صفحه آخر (جهان)
۱۲

مورالس به مکزیک رفت

خطر هرج و مرج در بولیوی به دلیل خلا قدرت

سرویس خارجی: «اوو مورالس» پس از استعفایش با گرفتن پناهندگی از مکزیک، کشورش را ترک کرد که این اقدام، بولیوی را با خلا جدی قدرت مواجه کرده است. کارشناسان می گویند اگر این خلا پر نشود هرج و مرج کشور را فرا می گیرد.

در پی یک سلسله شورش هایی که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از اواخر ماه پیش (مهر) آغاز شد، نیمه شب همین یکشنبه با کودتای مخالفان او و همراهی نیروهای مسلح با کودتاچیان، «اوو مورالس»، رئیس جمهور پیروز انتخابات، استعفا کرد و همزمان پیشنهاد مذاکره با شورشیان را داد، اما پیشنهاد او مقبول کودتاگران نبود و آنها قدرت را می خواستند.

«مورالس» هم خیلی زود و همچون بسیاری دیگر از سیاستمداران پیشین بولیویایی از کشور مکزیک پناهندگی گرفت و رهسپار آن کشور شد. او هنگام ترک کشورش در پیامی توئیتری نوشت: «با قدرت و انرژی بیشتر باز خواهم گشت». اما استعفا و ترک کشور فضای ملتهب بولیوی را ملتهب تر کرد.

حالا در یک سو کودتاچیان، به رهبری «کارلوس مسا» (که عضو یک اتاق فکر در واشنگتن دی سی است) قرار دارند و در سوی دیگر طرفداران رئیس جمهور مستعفی هستند که از سراسر بولیوی به «لاپاز»، پایتخت این کشور، رهسپار شده اند. غرب گرایان کودتاچی رهبری قوی و منسجم ندارند و طرفداران رئیس جمهور مستعفی هم بی سر هستند، چراکه رهبرشان برای جلوگیری از خونریزی مجبور به ترک کشور شده است. نتیجه این شده که بولیوی در یک خلا قدرت خطرناک فرورفته است.

اما نتیجه خلا قدرت چیست؟ چنان که گزارشگر «ان.پی.آر» می نویسد، این خلا قدرت آینده بولیوی را در ابهام فرومی برد. امکان بالاگرفتن درگیری های شدید بین دو طرف وجود و بین طرفین هم رهبر قدرتمندی وجود ندارد، در نتیجه ممکن است این کشور در ورطه هرج و مرج فرو رود.

در این میان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، بیانیه ای مداخله جویانه صادر کرده است. او گفته استعفای روز گذشته «اوو مورالس»، لحظه ای مهم برای دموکراسی در نیم کره غربی است! او همچنین گفته که: «این رویدادها سیگنالی قوی به رژیم های نامشروع در ونزوئلا و نیکاراگوئه مخابره می کند؛ مبنی بر اینکه دموکراسی و اراده مردم همواره غالب خواهد بود». البته این تهدیدات بی جواب نمانده و «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا، در واکنش گفته: «هشدار! هموطنان، ما به جنگ می رویم. آیا شما به دنبال درگیری هستید؟ ما برای درگیری آماده ایم».