آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۳
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو بادکتر قاسم انصاری، متخصص دندانپزشکی اطفال

دندان شیری مراقبت می خواهد

آیا باید اجازه داد دندان آسیاب کودک، خودش بیفتد یا به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در دندان شیری معمولا تاج ترمیم می شود. دندان به طور طبیعی می افتد. اگر دندان عصب کشی و روکش شود، باز دندان روال طبیعی را طی می کند و می افتد و بعد دندان دائمی رویش می کند.

از سه سالگی به بعد مراقبت های پیشگیرانه دندانی در منزل یا توسط همکاران شما چیست؟

بهداشت و تغذیه محدودیت زمانی ندارد. از سه تا شش سالگی که کودک راه می افتد و جابه جا می شود، تحرکات ناگهانی دارد و ممکن است ضربه و شکنندگی دندانی برای کودک اتفاق بیفتد که باید توسط والدین یا مراقبان در مهدکودک و ورزشگاه مراقبت شود.

همچنین از روی دوستی و علاقه نباید به کودک سه تا شش ساله به عنوان تشویق و جایزه خوراکی های بسیار شیرین بدهید. الگوی تغذیه ای خوب یا بد والدین بر تغذیه کودکان هم تاثیر می گذارد. اگر والدین مسواک بزنند کودک هم مسواک می زند تا شش سالگی باید والدین هنگام مسواک زدن نظارت داشته باشند.

در صورت بروز شکستگی در دندان کودک چه باید کرد؟

در صورتی که دندان کودک شکست باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند کوچک ترین عوارض و ضایعات را درمان کند. شاید درمان لازم نداشته باشد، اما حداقل توسط یک دندانپزشک معاینه شود. گاهی شرایط آنقدر حیاتی است که یک یا دو ساعت اول بعد از ضربه بتوان حیات یا عصب دندان را حفظ کرد. دندان شیری کودک شش تا هفت ساله اگر بیرون بیفتد در عرض نیم ساعت اول دندان به جای خودش گذاشته می شود.

کودکان تا چه اندازه مجازند شیرینی و شکلات بخورند؟

وضعیت پوسیدگی دندان در افراد مختلف و نژادهای مختلف حتی از نظر جغرافیایی متفاوت است . آسیب های دندانی بسته به میزان چسبندگی شیرینی ها به دندان متفاوت است . اگر کسی روزی سه بار مسواک بزند و بلافاصله بعد از مصرف شیرینی مسواک بزند از نظر دندانی مشکل ندارد.

آیا شیرینی با آب پاک می شود؟

خیر. سوهان قم که به شدت می چسبد. تافی ها و انواع شکلات چسبنده، هر چه داخل دهان طولانی تر بمانند، خطر پوسیدگی را بالاتر می برد. هر چه ماده زودتر از دهان پاک شود بهتر است . در مصرف زیاده روی نشود. اگر مسواک در دسترس نیست با میوه جات و مصرف نان بلافاصله بعد از شیرینی جات دندان را پاک کنید.