آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۲۰۳
جهان
۹

پیشنهاد 100 میلیون دلاری کاخ سفید به اردوغان

گروه جهان: دیروز در حالی که کنگره امریکا در حال آماده کردن لایحه تحریم ترکیه بود، «دونالد ترامپ» در بدو دیدار با «رجب طیب اردوغان»، به وی پیشنهاد قراردادی 100 میلیون دلاری داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه امریکایی «واشنگتن پست»، برخی منابع در گفت و گو با این روزنامه اعلام کردند، رئیس جمهوری امریکا به همتای ترکیه ای خود یک قرارداد تجاری 100 میلیارد دلاری را برای جبران تحریم های احتمالی این کشور به دلیل قرارداد خرید سیستم موشکی اس 400 روسیه پیشنهاد کرد. به گفته این منابع، در نامه هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای خود که در حال حاضر برای بررسی مشکلات موجود در روابط فی مابین در واشنگتن به سر می برد، این پیشنهادات با هدف بهبود روابط امریکا و ترکیه مطرح شدند. بنابراین گزارش ارزش قرارداد پیشنهادی ترامپ به ترکیه تقریبا برابر است با زیان هایی که به دلیل تحریم ترکیه از سوی امریکا به آنکارا وارد می شود.

روزنامه واشنگتن پست پیش بینی کرد، این پیشنهادات خشم برخی از قانونگذاران امریکایی بویژه نمایندگان پارلمان این کشور را به دنبال داشته باشد که ماه گذشته میلادی به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، تحریم هایی را علیه این کشور تصویب کردند.

«ویلیام رابرتز»، تحلیلگر سایت شبکه خبری «الجزیره» معتقد است: «هرچند ترکیه با خرید اس 400 و حمله به کردهایی که متحد امریکا بودند، از نظر قانونگذاران امریکایی دچار گناهانی نابخشودنی شده، اما برای دولت امریکا حفظ روابط با متحد خود در ناتو اهمیتی بسیار دارد و از همین رو انتظار می‎رود، شاهد شکاف چندانی در روابط آنان نباشیم.»