آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۲۹
صفحه آخر (جهان)
۱۲

یک نماینده پارلمان رئیس جمهور بولیوی شد /آمریکا استقبال کرد!

سرویس خارجی: «ژنینه آنز» نماینده مجلس سنای بولیوی و از مخالفان دولت «مورالس» اعلام کرده که کنترل این کشور را به دست گرفته است! این اقدام با حمایت آمریکا و مخالفت شدید رئیس جمهور مستعفی و طرفدارانش رو به رو شده است.

در قحط الرجال کنونی بولیوی که رئیس جمهور قانونی، همان طور که خودش گفته، برای «جلوگیری از حمام خون» و «حفظ جان در خطرش» از گزند کودتاچیان غرب گرا به مکزیک پناهنده شده، تمام معاونانش استعفا داده اند و رئیس پارلمان این کشور که باید در شرایط اضطراری هدایت کشور را به دست می گرفت هم از وحشت کودتاچیان استعفا کرده، حالا یک خانم 52 ساله که حداکثر مقامش «معاون دوم» پارلمان بوده، خود را رئیس جمهور خوانده است!

آمریکا گویا از این اقدام رئیس جمهور خودخوانده ذوق زده شده است. «مایکل جی کوزاک» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور نیم کره غربی در پیامی توئیتری نوشته: «آنز رئیس موقت سنا طبق قانون اساسی بولیوی، مسئولیت های ریاست جمهوری این کشور را برعهده گرفته است. ما آماده همکاری با او و دیگر مقام های غیرنظامی بولیوی هستیم...».

اما نمایندگان طرفدار «مورالس» در جلسه معارفه او در مجلس شرکت نکردند و به گزارش «رویترز»، خود «اوو مورالس» نیز این اقدام «آنز» را خیانت بارترین و وحشتناک ترین کودتای تاریخ جهان خواند و افزود: «سناتور دست راستی افراطی و وابسته به کودتاچیان، بدون به حد نصاب رسیدن قانونگذاران در مجلس و در جمع حامیانش و با کمک نیروهای مسلح و پلیس که مردم را سرکوب می کنند، خودش را رئیس سنا و سپس رئیس جمهور موقت خواند».

پس از کودتای غرب گرایان، همان طور که در میان سیاستمداران بولیوی شرایط در-هم-پیچیده و ناامن است، در کف خیابان ها هم زد و خوردهایی بین طرفداران «مورالس» و کودتاچیان اتفاق افتاده و بعید نیست کار شدت بگیرد، چرا که «مورالس» هنوز در برخی نقاط پایگاه ‎های اجتماعی قوی دارد. مورالس به مکزیک پناهنده شده است.