آرشیو یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۴۷۵۳
فرهنگ و هنر
۲۱

اعتراض به اکران همزمان 3 فیلم کودک

منبع: ایلنا

 حامد جعفری، تهیه کننده انیمیشن های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در یادداشتی به اکران همزمان 3 فیلم کودک و نوجوان در سینماهای کشور اعتراض کرد. او در بخشی از متنی که در این باره منتشر کرده، نوشته است: «آخرین ساعات 22 بهمن 96 از تلخ ترین شب ها برای همه اعضای خانواده هنرپویا بود، زمانی که رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن، داوران جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت، به صراحت اعلام کردند که فیلشاه را اصلا ندیده اند، چه برسد به اینکه بخواهند آن را مورد داوری قرار دهند.»

او در ادامه نوشته: «حالا این روزها خبر اکران همزمان 3 فیلم کودک و نوجوان (بنیامین، تورنادو و منطقه پرواز ممنوع) در سینماها برایمان یادآور همان رفتاری است که برخی از مدیران و اهالی سینما با فیلشاه داشتند. همان سنگ هایی که برخی مدیران سینمایی با سوءاستفاده از سمت هایشان بر سر راه موفقیت ما دراکران قرار می دادند، بر سر راه 3 فیلمی قرارگرفته که اگر در رقابتی ناجوانمردانه واردشان نمی کردند، فارغ از محتوایشان می توانستند فروش بهتری در گیشه داشته باشند. هرچند سهم شورای صنفی نمایش در این قصور و جفا در حق سینمای کودک و نوجوان بیش از دیگران است اما نباید نقش سازمان سینمایی و مدیران سینمایی را که وظیفه نظارتی در این بین دارند، نادیده بگیریم.»

او در ادامه تاکید کرده است: «سینمای مهم و استراتژیک کودک نیازمند تصمیم گیری ها و اقدامات درست و اساسی است و نمی توان فقط با شعار حمایت و اقدامات نمایشی کمکی به آن کرد. سینمای کودک نیازمند حامیان جدی و دلسوز بیشتری در بدنه مدیریتی و صنفی سینما است. نیاز به وجود دفتر پخش تخصصی، سرگروه سینمایی مستقل و حضور یک نماینده ویژه در شورای صنفی نمایش برای سینمای کودک و نوجوان حالا بیشتر از قبل احساس می شود. نیازی که پاسخ شفاف مدیران سینمایی به آن نشان می دهد که آیا واقعا می خواهند سینمای کودک و نوجوان در کشور قوت بگیرد یا نه؟ آیا اصلا برای سالم سازی محتوا و تسهیل حضور خانواده ها و کودکانشان در سینما اهمیتی قائل هستند یاخیر؟»