آرشیو یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

نیروهای امنیتی بولیوی 5 نفر از هواداران مورالس را کشتند

در ادامه ناآرامی های بولیوی 5 نفر از طرفداران رئیس جمهور مستعفی در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

بولیوی با کنار گذاشته شدن «اوو مورالس» آرام نشده و اعتراض ها در این کشور این بار علیه کودتاچیان مورد حمایت آمریکا ادامه دارد. ماه گذشته بود که خبر رسید «مورالس» در روندی قانونی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد، اما مخالفان غرب گرا با رد صحت انتخابات شورش هایی به راه انداختند، معترضان خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند، «مورالس» پذیرفت، اما معترضان به آن راضی نشدند و با تهدید ارتش او را وادار به خروج از کشور کردند. پس از این کودتا زنی 52 ساله به نام «ژنینه آنز» که حداکثر مقامش «معاون دوم» مجلس این کشور بود خود را رئیس جمهور موقت خواند و با حمایت های آمریکا از او، وعده های رنگارنگی داد. اما هیچ کدام از این تحولات ناآرامی های بولیوی را خاموش نکرده است.

به گزارش «بی.بی.سی» انگلیسی، هواداران «مورالس» خیابان ها را ترک نمی کنند و همچنان به اعتراضات خود علیه کودتاچیان ادامه می دهند. نیروهای امنیتی هم با خشونت به سرکوب آنان می پردازند و به گزارش ها حاکی است که نیروهای امنیتی بر روی معترضان آتش گشوده اند، که درجریان این درگیری ها 5 تن از معترضان کشته شدند.

در این میان کودتاچیان تا کنون ناتوان از آرام کردن فضای داخلی به انجام کارهایی مشغول اند که خط و ربط های غرب گرای آنان را بیش از پیش می نمایاند، از جمله این کارها قطع رابطه با دولت ضد غرب ونزوئلا بوده است. این در حالی است که در دیگر کشور آمریکای لاتین یعنی شیلی، شورش ها علیه دولت غرب گرا و سیاست های نئولیبرالیستی آن ادامه دارد. آینده و امنیت آمریکای لاتین با این تضادهایش در هاله ای از ابهام قرارگرفته است.