آرشیو یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۱
معارف
۷
استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

شرکت در نماز جماعت اداره

س) در اداراتی که نماز جماعت دائر می باشد، اگر کارمندی بخواهد شرکت کند باید محل کارش را ترک نماید. اگر در موقع بیکاری باشد و لطمه ای به کارش نخورد، چه صورتی دارد؟و اگر در موقع شرکت در نماز جماعت در کارش تاخیر کند، چه صورتی دارد؟

ج) به طور کلی با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه و تاکید زیادی که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است مسئولین امر روشی را اتخاذ کنند که کارمندان بتوانند در خلال ساعات کار اداری، نماز واجب را به طور جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولی باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت، بهانه و وسیله ای برای به تاخیرانداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود.

استفاده کارمند از موقعیت شغلی خود در معاملات

س) آیا خرید کالا توسط کارمندان دولت با استفاده از اسم و عنوان شغلی و مقام خود و گرفتن تخفیف به این صورت حلال است؟

ج) اگر بر خلاف قوانین و مقررات باشد، جایز نیست.

فسخ معامله به جهت مصادره ای بودن زمین

س) آپارتمانی خریده و 80% قیمت آن را پرداخته و در آن سکونت کرده ام، فروشنده مصادره ای بودن زمین آپارتمان مورد معامله را در موقع تنظیم مبایعه نامه مخفی کرده و آپارتمان را به عنوان و قیمت غیر مصادره ای فروخته است. نظر به اینکه در موقع تنظیم بیع نامه موضوع مصادره ای بودن زمین آپارتمان را از فروشنده سوال کرده ام، آیا می توانم معامله را فسخ نمایم؟ حکم چنین معامله ای چیست؟

ج) در فرض سوال، هم از باب عیب (اگر مصادره ای بودن عرفا عیب محسوب شود)  و هم از باب غبن (اگر مغبون شده باشید)، حق فسخ دارید.