آرشیو یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۶
جامعه
۱۸

1438 تقاضا برای اهدای جسد

منبع: ایرنا

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: از ابتدای شروع طرح اهدای جسد از مرداد 96 تاکنون 1438 نفر برای اهدای جسد به مراکز علمی و دانشگاهی، اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: از دو دهه گذشته دانشجویان پزشکی با استفاده از نرم افزارهای مختلف ساخته شده، حتی گاهی بهتر از تشریح جسد به آموزش های خاص در این حوزه دسترسی دارند، اما گاهی در اقدامات عملی تخصصی و فوق تخصصی در رشته هایی مانند گوش و حلق و بینی نیازمند کار روی جسد است.

مسجدی ادامه داد: برای تهیه جسد، دانشگاه ها درخواست های خود را در این زمینه به مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اعلام می کنند و نیازهای آنها در کمیته ای با رعایت تمام ابعاد شرعی و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید، مجوز انتقال جسد به دانشگاه مورد نظر داده می شود. تهیه جسد در کشور به این منظور تاکنون با استفاده از اجساد افراد مجهول الهویه و بلاصاحب با طی روند زمانی و قوانین آن انجام می شد تا این که مرداد 96، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور فراخوانی مبنی بر اهدای جسد داد. پس از آن اهدای جسد با استقبال برخی افراد و به ویژه قشر جوان و تحصیلکرده مواجه شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در مورد تهیه جسد از خارج از کشور عنوان کرد: تاکنون گزارشی درباره ورود جسد از خارج از کشور نداشتیم.