آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

بازرسان و رسانه های انگلیسی اعلام کردند: ممانعت لندن از تحقیقات در باره جنایات نظامیان انگلیسی در عراق و افغانستان

رسانه ها و بازرسان انگلیسی اعلام کردند که دولت و نیروهای مسلح این کشور تلاش می کنند کشتار غیرنظامیان و قتل کودکان افغانستانی و عراقی به دست نظامیان انگلیسی را مخفی نگه دارند و جلوی هرگونه تحقیق در باره آن را می گیرند.

روزنامه «دیلی میل» نوشت ، تحقیقاتی که از 11 بازرس انگلیسی صورت گرفته است، نشان می دهد آنها شواهدی از جرایم جنگی دولت و ارتش انگلیس را به دست آورده اند تا جایی که برخی از مسئولان نظارتی تاکید دارند که نظامیان انگلیسی باید بابت این کشتارها محاکمه شوند.

این اتهامات که با انکار وزارت دفاع انگلیس همراه شده است، پس از تحقیق روزنامه «ساندی تایمز» و «بی بی سی پانوراما» فاش شد. این در حالی است که دولت انگلیس مختومه شدن تحقیقات درباره جرایم جنگی در عراق و افغانستان را پیش از آن که سربازی تحت پیگرد قرار بگیرد، اعلام کرده است.

«ریچارد بیلتون» خبرنگار «بی بی سی» با بازرسان انگلیسی مصاحبه ای داشت و آنها برای اولین بار از ایجاد موانع در مسیر تحقیقاتشان حرف زدند. او شواهدی را فاش کرده که نشان می دهد وزارت دفاع و افسران ارشد انگلیس در لاپوشانی شکنجه و کشتارهای غیر قانونی دخیل بوده اند. یکی از بازرسان این تیم به برنامه پانوراما گفت: «وزارت دفاع هیچ قصدی برای پیگرد سربازان ندارد، مگر اینکه کاملا ضرورت داشته باشد.»

هر چند، فاش شدن این اسرار کمکی به استیفای حق کشته شدگان کند یا جلوی کشته شدن بیشتر کودکان در عراق یا افغانستان را بگیرد یا حتی جنایتکاری را به پای میز محاکمه بکشاند.