آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

پیروزی وزیر دفاع سابق در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا

وزیر دفاع سابق سریلانکا در انتخابات این کشور پیروز و به عنوان رئیس جمهور جدید معرفی شد.

«گوتابایا راجا پاکسه» که 10 سال پیش در دوران ریاست جمهوری برادرش«ماهیندا راجاپاکسه»، نظارت مبارزه با جدایی طلبان «تامیل» در سریلانکا را برعهده داشته ، حالا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور 22 میلیون نفری پیروز شده است. جمعیتی که اکثر آن را بوداییان تشکیل می دهند و دارای اقلیت هندو و مسلمان هم هست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون انتخابات سریلانکا دیروز اعلام کرد، به دنبال شمارش نیمی از آرای اخذ شده، «راجاپاکسه» با کسب 7/50 درصد آرا پیشتاز است. «ساجیت پرماداسه»، اصلی ترین رقیب انتخاباتی راجا پاکسه هم 43.8 درصد آرا را از آن خود کرده است. در این میان، «پرماداسه»، وزیر مسکن دولت کنونی سریلانکا، که به خاطر ناکامی در حفاظت از مردم کشورش در پی بمب گذاری های ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) مورد انتقاد قرار گرفته، شکست خود در انتخابات روز شنبه را پذیرفته است.

«گوتابایا راجاپاکسه» کار بسیار دشواری را پیش رو دارد، چرا که از یک سو احزاب سیاسی تامیل به شدت با او مخالف اند و «راجاپاکسه» با اتهامات نقض گسترده حقوق بشر در مراحل پایانی جنگ علیه این جدایی طلبان در سال 2009 میلادی مواجه است. از سوی دیگر، این کشور با شکاف ها و خشونت های مذهبی رو به رو است، که نمونه اخیرش حمله گسترده به مسلمانانی است که قصد رای دادن در انتخابات اخیر را داشته اند.