آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۲
شهرستان ها
۷

فنون بافت و برپایی سیاه چادر ایل سنگسری ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: فنون بافت و برپایی گوت (سیاه چادر ایل سنگسری) به عنوان بزرگ ترین سیاه چادر عشایر در جهان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

مصطفی یغمائیان افزود: سیاه چادر ایل سنگسری به دلیل برخورداری از ویژگی های نهفته در تکنیک بافت پارچه، فرم و نحوه برپایی منحصربه فرد سیاه چادر، زیبایی، سلیقه در طراحی سنتی داخلی، جادار بودن، صلابت و ابهت و در نهایت حس زیبای طبیعت دوستی آن باعث شده عشایر ایل سنگسری همچنان از آن استفاده کنند و این اثر در ردیف آثار ملی قرار گیرد.

وی گفت: استفاده از گوت بین ایل وندان سنگسری از دیرباز معمول بوده است؛ چراکه راحت ترین و در دست ترین سرپناه انسان به عنوان سایه سار برابر گرما و سرپناه در برابر باران و باد بوده و هنگام جابه جایی هم به آسانی جمع شده و در مکان مناسب دیگر، دوباره برافراشته می شود.

یغمائیان ادامه داد: ایل سنگسری به دلیل توقف سه ماهه و ثابت در ییلاق و نبود نیاز به جابه جایی خانوار عشایر، اقدام به توسعه گوت یا سیاه چادر با مساحتی بیش از 120 تا 150 مترمربع کرده است و از این رو بزرگ ترین سیاه چادرهای مورد استفاده عشایر در ایران و جهان محسوب می شود.

وی بیان کرد: اگرچه همه عشایر از موی بز به عنوان سیاه چادر استفاده می کنند؛ اما گوت با همه سیاه چادرهای عشایر کشور متفاوت است و مقاومت قابل توجهی برابر باد و باران داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هر گوت سنگسری دارای فضاهای ویژه ای برای پذیرایی از میهمان، آرامش و استراحت خانواده، فضای کار و فرآوری محصولات، استحمام و بهداشت عمومی خانوار و نیز فضاهایی برای ذخیره سازی آذوقه و انبار است.