آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۷
سیاست: داخلی/خارجی
۲
یادداشت

قانون گرایی در کنار کار کارشناسی

دکتر الهام امین زاده

بحث افزایش قیمت بنزین همان طور که در صحبت های مسوولان اجرایی و همچنین رهبر انقلاب بود، مبتنی بر یک نظر کارشناسی بوده است. این نظر کارشناسی سال ها ست در رابطه با افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی و تطابق آن با وضعیت بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد. واقعیت آن است که در کشور ما حامل های انرژی با قیمت حداقلی ارائه می شود، در صورتی که در کشورهای مختلف این موارد به قیمت واقعی نزدیک تر است. البته در کنار آن، نظارت بخش های دولتی و قضایی به شکل قوی اعمال می شود و در کنار عرضه گران تر این محصولات، خدمات متناسب با آن نیز ارائه می شود. تلاش هم در این زمینه به گونه ای صورت می گیرد تا فشاری بر مردم و اقشار کم درآمد وارد نشود.

بنابراین رهبری به درستی اشاره کردند که این یک بحث کارشناسی است. مسوولان سه قوه هم در جریان مسائل قرار دارند. نکته ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، بحث نظارت روی قیمت کالا و خدمات است. به عبارت دیگر، سلسله نظارت هایی بر فرآیند تولید، توزیع و عرضه باید صورت گیرد تا قیمت نهایی، فشاری روی دوش مصرف کننده نباشد و این ممکن نیست مگر با نظارت عالیه دستگاه های نظارتی.

در کنار این باید به تاکید رهبری بر مساله قانون توجه کرد. در هر صورت بعد از اعلام افزایش قیمت بنزین برخی شهروندان اعتراضاتی داشتند و بخشی از مردم نیز در ترافیک های عمدی و سهوی موفق به حضور در محل کار خود نشدند. باید اعتراض ها به صورت قانونی باشد و از آسیب رساندن به اموال عمومی خودداری کرد. در این زمینه البته باید مقاله نوشت و پیشنهاد داد تا مردم اطمینان پیدا کنند که دستگاه های نظارتی اجازه تخطی از قیمت های تعیین شده را نمی دهند تا از این مسیر از توان خرید مردم کاسته نشود. از این جهات اعمال مدیریت و نظارت در بخش های حکمرانی برای تامین امنیت مردم و بخش های کم درآمد جامعه، کاری ضروری است.