آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۷
صفحه آخر
۲۰

آغاز ساخت "حسگر زیستی الکتروشیمیایی" برای تشخیص آلزایمر

محققان در یک تلاش علمی، مطالعات برای طراحی و ساخت حسگر زیستی الکتروشیمیایی ویژه تشخیص بیماری آلزایمر را با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر فائزه شکری، مجری این طرح تحقیقاتی عنوان کرد: طراحی این حسگر زیستی، به گونه ای است که از آن می توان به عنوان ابزاری برای شناسایی "وزیکول های برون سلولی خاص"  از خون استفاده کرد.

وی گفت: در این پژوهش اولین حسگر زیستی بیماری آلزایمر طراحی و ساخته می شود که در آن "مارکر تائو فسفریله" در خون بیماران مبتلا به آلزایمر تشخیص داده می شود.

وی اضافه کرد: به علاوه با در نظر گرفتن طراحی خاص این حسگر، می توان از آن با انجام تغییرات جزئی در شناسایی بیماری های دیگر از جمله سرطان نیز استفاده کرد.

مجری طرح با بیان این که این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی انجام می شود، یادآور شد: روش های متفاوتی برای شناسایی "مارکرهای زیستی" در نمونه های مایعات بدن وجود دارد که اکثرا هزینه بر و پیچیده هستند و هنوز هیچ یک از آنها موفق نشده اند به طور دقیق ابتلا به آلزایمر را در فرد نشان دهند، بنابراین انتظار می رود با شناسایی وجود پروتئین "تائو فسفریله" در خون، بتوان ابتلا به آلزایمر را تشخیص داد.

به گفته دکتر شکری، در این پروژه تلاش می شود ابزاری طراحی شود که با کمک آن بتوان ابتلا به آلزایمر را از طریق بررسی حجم بسیار اندکی از خون فرد نشان داد و این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری شود.