آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۲۷
زندگی: سلامت
۱۴
لاغر شو

اهمیت رژیم لاغری در کودکان و نوجوانان

مهرداد رحیم زاده

 سبک زندگی جدید شهرنشینی در ایران سعی کرده تا حد زیادی آسایش افراد بالغ را برآورده سازد، ولی مطمئنا کودکان ما را از داشتن یک زندگی طبیعی محروم کرده است. ساخت آپارتمان های بدون فضای بازی مناسب، فرهنگ آپارتمان نشینی نامناسب که نیاز به بازی کودکان در آن نادیده گرفته می شود، عدم احساس امنیت در رفت و آمد نوجوانان به صورت پیاده و الزام استفاده از سرویس و... باعث شده درصد کودکان چاق در مدارس به خصوص مدارس دخترانه به شدت رو به افزایش باشد. معضلی که در اغلب موارد مقصر آن ما بزرگسالان هستیم.

بسیاری از مادران و پدران بارها به این موضوع اندیشیده اند که چه کنیم؟ وقتی توصیه می شود به یک متخصص مراجعه شود، بارها شنیده می شود که می ترسیم به رشد کودک آسیب برسد. گویا تغذیه علمی و متخصصان تغذیه جهت جلوگیری از رشد کودکان به وجود آمده اند! جالب تر این که وقتی برنامه خوراک آن خانواده دریافت می شود، شاهد استفاده از مقدار زیادی نوشابه، فست فود و مصرف زیاد روغن اشباع در سفره آن خانواده هستیم که همه این عوامل به صورت جداگانه و همین طور خود عامل چاقی ناشی از آنها به صورت کاملا موثر و اثبات شده مخل رشد قدی کودکان است.

رژیم لاغری علمی زیر نظر کارشناسان مجرب به همراه مکمل های مناسب نه تنها همه نیازهای رشد فکری و جسمی کودکان و نوجوانان را تامین می کند بلکه در اغلب موارد به یک جهش رشدی به علت تحریک صفحات رشد منجر می شود. به شرط آن که موضوع رژیم مانند دیگر فعالیت های هنری یا تحصیلی فرزند در اولویت قرار بگیرد و مورد حمایت والدین باشد. از هر سه کودک که رژیم را شروع می کند فقط یک کودک موفق به انجام آن می شود و دو نفر دیگر بر اثر دخالت های منفی والدین یا اطرافیان موفق به انجام آن نمی شوند. جملاتی از قبیل حالا بوی غذا میاد حالا با یک قاشق چیزی نمی شه این کالریش کمه کاهو چاق نمی کنه غذای خاله را نمی شود نخورد حالا بخور فردا جبرانش می کنیم این با اون فرقی نداره و... تله هایی است که اطرافیان برای رژیم گیرنده می گذارند. افراد بالغ خیلی راحت تر از کودکان می توانند این تله ها را خنثی کنند، ولی کودکان بدون حمایت والدین معمولا به دام می افتند. رژیم لاغری یک سلاح برای از بین بردن چربی های اضافه نیست، بلکه تدوین یک سیستم ذهنی و عملی جدید برای خوردن به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم است.